Grensemerke, grensepåvisning og klarlegging av grense

Kort fortalt

 Kommunen kan sette ned grensemerker som viser hvor eiendomsgrensen din går når

  • grensemerket ditt har blitt borte
  • det er behov for nymerking av eksisterende grensepunkt som tidligere er oppmålt i kartkoordinater.
  • det er behov for klarlegging av eksisterende grenser (usikre grenser) som ikke tidligere er koordinatbestemt.

Naboer må være enig om grenseforløpet som ønskes påvist og klarlagt. Grensetvister kan meldes opp til jordskifteretten eller vanlige domstoler.

Hva er en grensepåvisning og klarlegging av grense?

En landmåler i kommunen hjelper deg og naboer med å måle inn eksisterende grensepunkt eller sette ut nye merker på bakgrunn av målebrev, skylddelinger, kart med mer. Oppmålingen skal gjennomføres i en oppmålingsforretning etter reglene i matrikkelloven og matrikkelforskriften.

Kommunens landmåler har en nøytral rolle.

Partene må være enige om grenseforløpet. Hvis det ikke er enighet, kan ikke landmåler i kommunen bestemme eller merke grensepunkt mellom eiendommer. Er det nødvendig med en avklaring, kan du kontakte jordskifteretten eller vanlige domstoler.

En oppmålingsforretning er gebyrbelagt selv om parter ikke blir enig, og grensen ikke kan merkes på oppmålingsforretningen.

Hvor mye koster det?

Grensepåvisning og utsetting av grensemerke er gebyrbelagt

Priseksempler

Her finner du priseksempler på hva de ulike sakstypene vil koste deg.

Hvem kan søke?

Hjemmelshaver, fester, advokater, kommune, fylkeskommune, stat eller andre som har fullmakt, kan søke om grensepåvisning og klarlegging av grense. I de tilfellene hvor det er et firma som er eier, kan personer med signaturrett i henhold til firmaattest søke.

Slik søker du

Fyll ut skjemaet:

Rekvisisjon av oppmålingsforretning for saker etter matrikkelloven

Legg ved et kart eller målebrev/matrikkelbrev som viser hvilke grensepunkter du vil ha merket.

Send søknad med vedlegg til:

Postmottak

Hvor lang tid tar det?

Hvis bestillingen er mangelfull, vil du få et mangelbrev fra oss. Når bestillingen er komplett, skal det gjennomføres en oppmålingsforretning. Den skal gjennomføres innen 16 uker fra bestillingen er komplett.

Hva skjer videre?

Når vi har mottatt bestillingen og den er komplett, sender vi deg og berørte naboer en innkalling til oppmålingsforretning. Du mottar varsel om oppmålingsforretning minst to uker før oppmålingen finner sted.

På oppmålingsforretningen påviser vi grensepunkt som tidligere er koordinatbestemt eller bistår deg og naboer med å klarlegge usikre grenser. Er det enighet om grensen, merker vi grensepunkt og grenselinjer.

Send inn søknad

Send søknaden til:

Postmottak

Fjerning av grensemerke

Les mer om permanent fjerning av grensemerke, midlertidig fjerning av grensemerke eller ulovlig fjerning av grensemerke.

Lover og retningslinjer

Kontaktinformasjon

Hver tirsdag og torsdag klokken 08.30-11.00 og 12.00-15.15 er saksbehandler fra geodata og oppmåling tilgjengelig på telefon 46 95 33 24.

Postadresse:

Nordre Follo kommune
Geodata og oppmåling
Postboks 3010
1402 Ski

Send oss dokumenter digitalt her (logg inn med elektronisk ID)

Telefon sentralbord: 02178