Koordinator, samordner og individuell plan

Kort fortalt

Hvis du trenger koordinerte helse – og omsorgstjenester, kan du få tilbud om en

• koordinator
  • samordner
  • individuell plan, når behovet er langvarig

Hvem har rett på koordinator

Vi har plikt til å samordne tjenester til de som har behov for et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Du kan få en samordner eller koordinator.

Samordner

Hvis du har behov for samordnete tjenester som ikke er, eller i liten grad er, helse- og omsorgstjenester, kan du få en samordner.

Koordinator

Du kan få en koordinator hvis du har behov koordinerte helse- og omsorgstjenester, og andre tjenester på grunn av helsemessige

• funksjonsnedsettelser
  • skader
  • sykdommer

Dette gjelder for både barn, unge og voksne.

Vi tilbyr blant annet egne

Individuell plan

Har du behov for langvarige og koordinerte helse – og omsorgstjenester, kan du også ha rett på en individuell plan (IP). En individuell plan er basert på dine behov og det som er viktig for deg.

Planen skal inneholde oversikt over de tjenestene du har og beskrive hvordan de skal samarbeide. Du kan invitere med pårørende eller andre du ønsker å ha med inn i samarbeidet.

En IP lages i samarbeid mellom deg og dine samarbeidspartnere. Koordinator har ansvar for å sette i gang og følge opp planen. Du kan søke IP på samme skjema som du søker hjelp til samordning og koordinering.

Hvordan søke

Du kan selv søke om koordinator og individuell plan ved å sende inn dette skjemaet:

Meld inn behov

Dine samarbeidspartnere eller helsekontakter kan også melde inn behov på vegne av deg eller familien din.

Koordinerende enhet

Koordinerende enhet tar imot henvendelser om behov for koordinering. Enheten avgjør om du eller familien fyller kriteriene for en samordner, koordinator eller barnekoordinator.

Koordinerende enhet har ansvar for å utpeke hvilken tjeneste som skal ha ansvar for koordinering. Totalsituasjonen for familien blir tatt med i vurderingen, og vi vil ha dialog med deg eller dere i denne vurderingen.

Hvis du har koordinator eller barnekoordinator, kan du få hjelp til å lage en individuell plan (IP) om du har behov for det.

Veiledning

Hvis du ønsker mer informasjon om kommunens tjenestetilbud og samordningsplikt, kan koordinerende enhet veilede deg.

Koordinerende enhet
Anders Nærby (barn/unge, familier)
Telefon 45 72 44 39

Marit Sethern (barn/unge, familier)
Telefon 45 83 53 01

Idun Lindøy Magnussen (voksne)
Telefon 46 91 66 63

Vi oppfordrer til at du ikke sender sensitive eller fortrolige opplysninger med e-post.