Ofte stilte spørsmål
Kort fortalt
Her finner du svar på spørsmål vi ofte får om barnehagetilbudet i kommunen.
Når får vi svar om hovedopptaket?
Dere får svar i april-mai. Svaret får dere via Altinn/Digipost/e-Boks og dere må takke ‘ja’ eller ‘nei’ til plassen.
Dere kan få tilbud om plass i en annen barnehage enn dere har søkt. Retten til barnehageplass gjelder en barnehageplass i Nordre Follo kommune.
Hvis dere ikke svarer innen fristen, mister dere tilbudet og må søke på nytt.
Søknaden blir vurdert i suppleringsopptaket som starter etter at hovedopptaket er avsluttet.
Takker dere ‘ja’ eller ‘nei’ til plassen dere har fått, kan dere fortsatt velge å stå på venteliste til en barnehage dere har prioritert høyere.
Dere kan når som helst gå inn å slette ønsket om å stå på venteliste til en høyere prioritert barnehage. Det kan for eksempel være aktuelt hvis dere er fornøyd med tilvenning i barnehagen og ser at barnet trives godt her.
Jeg har ikke fått bekreftelse på at jeg har søkt
Du får bekreftelse på at søknaden er mottatt. Du får ny bekreftelse når administrasjonen har kvalitetssikret og godkjent søknaden, og den er aktiv. Dette kan ta noen dager.
Vi sjekker om søknaden er riktig utfylt og om vi har fått riktig dokumentasjon.
Etter at du har sendt inn søknaden og fått bekreftelse på at søknaden er aktiv, kan du logge deg inn i foreldreportalen for å se, gjøre endringer eller oppdatere søknaden.
Søknaden kan ikke endres når det er pågående overflyttings- og hovedopptak.
Når får vi svar om barnehageplass utenom hovedopptaket?
Søknader vi mottar etter fristen for hovedopptaket blir vurdert i supplerende opptak, som starter etter at hovedopptaket er avsluttet.
Supplerende opptak skjer månedlig så lenge vi har ledige barnehageplasser, og frem til overflyttingsopptaket. Hvis dere får barnehageplass ved suppleringsopptaket, får dere svar via Altinn/Digipost/e-Boks. Dere må takke ‘ja’ eller ‘nei’ til plassen i Foreldreportalen.
Dere kan få tilbud om plass i en annen barnehage enn dere har søkt. Grunnen er at vi har få plasser å dele ut utenom hovedopptaket.
Hvis dere ikke ønsker å ta imot plassen dere har fått tilbud om, takker dere nei. Merk at det er færre og færre ledige plasser utover i barnehageåret.
Hvis dere ikke svarer innen fristen, mister dere tilbudet.
Hvorfor kan vi ikke få en fast plass i køen?
Vi kan ikke gi søkere et fast ventelistenummer fordi barna har ulik alder og ulik prioritet i opptakskriteriene.
Noen har lovfestet rett til prioritet på barnehageplass, og dette gjelder
- 1a) Barn med nedsatt funksjonsevne
1b) Barn med barnevernsvedtak
Noen har prioritet i henhold til kommunale vedtekter, som gjelder fra 1. april 2024. Dette gjelder
- 2) Barn og familier med store belastninger pga. sykdom, funksjonsnedsettelser eller andre vansker. Barn og familier med flyktningstatus. Det må foreligge skriftlig dokumentasjon fra faginstans og dokumentasjonen må ikke være eldre enn tre måneder.
- 3) Barn av enslige forsørgere som bor alene og som kan dokumentere at de er i jobb eller aktivt søker arbeid/utdanning.
- 4) Barn med søsken som går i, eller som er tildelt plass i, barnehagen ved barnets oppstartsdato dersom barnehagen har ledig plass innenfor rett aldersgruppe.
- 5) Øvrig barn i tråd med hovedregelen, se barnehagevedtektene § 5-3.
Det betyr at noen barn er prioritert foran andre barn. Vi ber om forståelse for at lovverket og vedtektene er slik.
Vi får ikke svart på tilbudet om barnehageplass
Det er søker som kan takke ‘ja’ eller ‘nei’ til plassen. Det kan bli problemer hvis dere prøver å svare via telefon eller nettbrett, så bruk helst PC.
Dere kan også prøve å endre nettleser før dere kontakter oss.
Får vi barnehageplass hvis vi har flyttet til kommunen i løpet av barnehageåret?
Lovfestet rett til barnehageplass gjelder kun ved hovedopptaket. Når dere søker utenom hovedopptaket, behandles søknaden i suppleringsopptaket (i løpet av barnehageåret).
Dere blir vurdert til plass hvis det er noe ledig. Dere får svar via Altinn/Digipost/e-Boks hvis vi kan tilby barnehageplass.
Vi behandler kun søknader som inneholder faktisk adresse og flyttetidspunkt i Nordre Follo kommune.
Ved hovedopptaket 1. mars behandler vi søknader for de som ønsker barnehageplass innen 30. november kommende barnehageår (lovfestet rett).
Hvordan bytter vi plasstype/barnehage?
Ønsker dere å bytte til annen plasstype/barnehage, må dere søke på nytt.
Dere må takke ‘ja’ eller ‘nei’ til tildelt barnehageplass innen fristen. Takker dere ‘ja’ eller ‘nei’ til plassen dere er tildelt, kan dere fortsatt stå på
venteliste til en barnehage dere har prioritert høyere.
Hvis dere ikke svarer innen fristen, beholder barnet nåværende barnehageplass, men tilbudet om ny barnehageplass vil utgå og søknaden avsluttes.
Når er fristen for å betale for barnehageplassen?
Fristen for å betale er den 15. i hver måned. Dere betaler da for inneværende måned. Det er mulig å søke om utsettelse.
Vennligst kontakt barnehageogsfo@nordrefollo.kommune.no
Hvem kontakter vi når vi har fått faktura med feil beløp?
Sende en e-post til Barnehage og SFO, eller kontakt Fagstab oppvekst på telefon 40 40 32 30.
Fakturaen har feil navn på barnet. Hva er grunnen til det?
Får vi søskenmoderasjon?
Barnehagene i Nordre Follo har søskenmoderasjon. Barn nummer to får 30% rabatt, og barn nummer tre og oppover får 100% rabatt.
Snakk med styrer i barnehagen, som sørger for riktig betaling. Dere skal betale fullt for det eldste barnet og redusert pris for søsken. Det gis ikke søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO.
Får vi søskenmoderasjon hvis vi har barn i ulike barnehager?
Barnehagene i Nordre Follo kommune har søskenmoderasjon. Barn nummer to får 30% rabatt, og barn nummer tre og oppover får 100% rabatt.
Søskenmoderasjon gjelder også mellom kommunale og private barnehager i Nordre Follo kommune.
Snakk med styrer i barnehagen, som sørger for riktig betaling. Dere skal betale fullt for det eldste barnet og redusert pris for søsken .
Må vi søke om redusert betaling hvert år?
Ja, det må dere. Se informasjon om søskenmoderasjon og redusert betaling.
Hvis dere søker innen 30. juni, vil vi behandle søknaden før barnehagen starter 1. august og dere får riktig faktura fra 1. august.
Hvis dere søker etter 1. august og får søknaden innvilget, vil den gjelde fra den første i måneden etter og ut barnehageåret.
Når får vi svar på søknad om redusert foreldrebetaling?
Vi behandler søknader fortløpende.
Hvis dere søker etter 1. august og søknaden blir innvilget, vil den gjelde fra den første i måneden etter og ut barnehageåret.
Kan vi søke permisjon fra barnehagen?
Nei, vanligvis ikke, men i helt spesielle tilfeller kan vi vurdere dette sammen med styrer i barnehagen. Et eksempel er hvis barnet er alvorlig sykt.
Styrer kan etter søknad innvilge permisjon fra barnehageplassen i inntil ett barnehageår for barn som går i barnehage. Permisjonstiden vil da vare til 31. juli.
Når er oppsigelsesfristen?
Oppsigelsesfristen er to måneder fra den 1. eller 15. i måneden. Dere må registrere oppsigelse i Foreldreportalen.
Det er kun søker som kan si opp plassen, ikke medsøker.
Ved felles foreldreansvar med ulike adresser, må begge foresatte si opp plassen.
Hvor lenge kan vi beholde plassen hvis vi flytter ut av kommunen?
Dere må si opp barnehageplassen senest den datoen dere flytter ut av kommunen.
Barnehageplassen kan dere beholde inntil to måneder etter flyttedato, regnet fra nærmeste 1. eller 15. i måneden.
Dere må registrere oppsigelse i Foreldreportalen. Det er bare den som får regningen (søker) fra barnehagen som kan å si opp plassen.
Ved felles foreldreansvar med ulike adresser, må begge foresatte si opp plassen.
Kontaktinformasjon
Henvendelser om barnehage- og SFO-plass
Sentralbord
Telefon 02178
Barnehage og SFO
Telefon 40 40 32 30
(man-tirs og tors-fre kl. 09.00-11.00)