Planer

Kort fortalt

I Nordre Follo jobber vi kontinuerlig med kompetanse- og kvalitetsutvikling og har planer og strategier for ulike områder.

Vi jobber blant annet med å fremme et trygt og godt arbeidsmiljø, og med overgangen fra barnehage til skole og SFO.

Alle kommunale barnehager jobber med å forebygge vold og seksuelle overgrep, og det handler i hovedsak om å gi barna kunnskap om kropp, seksualitet og grenser.  

Les mer om det her

Barnehagene jobber kontinuerlig for at barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring. Denne planen er et verktøy for helsefremmende arbeid og for å trygge ansatte i arbeidet med å innfri lovkravene om psykososialt barnehagemiljø.

Kommunen jobber helsefremmende og forebyggende for gravide, barn og unge og deres familier. Vi legger vekt på tidlig innsats og koordinerte tjenester. Gjennom råd og veiledning skal vi fremme psykisk og fysisk helse og gode sosiale miljøer. Arbeidet skal også forebygge sykdom, skade, vold, overgrep og omsorgssvikt. 

Kommunen har en felles plan som skal sørge for gode rutiner for overgangen mellom barnehage og skole/SFO.

Overgang barnehage - skole/SFO (PDF)

Rammeplan for barnehage stiller krav til at barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Bruk av digitale verktøy skal støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer.

Digitaliseringsstrategi for de kommunale barnehagene (PDF)

Kvalitetskjennetegn er et refleksjonsverktøy som skal sikre at personalet jobber i tråd med Rammeplan for barnehagen.

Den enkelte barnehage bruker kjennetegn som er tilpasset sine satsingsområder. Vi har laget kvalitetskjennetegn som beskriver barnehagens arbeid med

  • det allmennpedagogiske
  • språkmiljø
  • lekemiljø
  • ledelse av barnegruppa
  • foreldresamarbeid
  • demokrati og medvirkning
  • et trygt og godt barnehagemiljø
  • å forebygge vold og seksuelle overgrep
  • digital praksis

Kvalitetskjennetegnene og retningslinjer for hvordan ansatte benytter disse, ligger i kommunens interne kvalitetssystem.  

Vi er opptatt av kontinuerlig kompetanseutvikling og tilrettelegger for etter- og videreutdanning, og samarbeid med etablerte utdanningsinstitusjoner. I tillegg holder vi egne kurs, seminarer og konferanser. 

Kompetanseplan for Oppvekst og læring 2024-2025 (PDF)