Verdensdagen for psykisk helse er 10. oktober

I årets kampanje blir vi oppfordret til å ta opp telefonen og ringe. Sjekk ut programmet fra 8. til 22. oktober.
Person ser på mobiltelefonen sin

Foto: Adobe Stock

Temaet «Vi trenger å snakke mer sammen» oppfordrer oss til å ta aktive grep for å styrke relasjoner, for å gi livet mer mening i en urolig tid.

Nordre Follo kommune er med og markerer dagen sammen med mange ulike aktører i vårt nærområde.

Program i Nordre Follo

Tirsdag 8. oktober

Seniortreff med tema for verdensdagen
Møt seniorkontakten i kommunen. Kaffe og prat med gamle og nye venner.
Når: kl. 12.30–14.30
Hvor: Tårnåsen aktivitetssenter, Valhallaveien 62, Tårnåsen

Kolben kino viser filmen «Innsiden ut 2»
Ulike stands i tilknytning til visningen, filmen blir innledet av en fagperson.
Når: kl. 18.00
Hvor: Kolben, Strandliveien 1, Kolbotn

Onsdag 9. oktober

Stands på Ski Storsenter
Stands for å dele ut informasjonsmateriell og snakke med forbipasserende
Når: kl. 15.30–17.30
Hvor: Ski Storsenter

Stands på Kolbotn Torg
Stands for å dele ut informasjonsmateriell og snakke med forbipasserende
Når: kl. 15.30–17.30
Hvor: Kolbotn Torg

Torsdag 10. oktober

Helsestasjonen, avdeling Kolbotn
Sanitetskvinnene kommer innom og steker vafler. Velkommen!
Når: kl. 08.00–15.30
Hvor: Kolbotnveien 23

Helsestasjonen, avdeling Ski
Sanitetskvinnene kommer innom og steker vafler. Velkommen!
Når: kl. 08.00–15.30
Hvor: Rådhussvingen 3

Stands ved stasjonene
Flere aktører og samarbeidspartnere står på felles stand ved stasjonsområdene Ski, Vevelstad, Greverud og Kolbotn. Vi deler ut kaffe og informasjonsmateriell til forbipasserende og pendlere. Sammen ønsker vi å opplyse om verdensdagen og fokusere på årets tema «Vi trenger å snakke meir saman» #gi8minutter.
Aktørene i år er: Frisklivssentralen Nordre Follo, Frivilligsentralen i Ski, Frivilligsentralen i Kolbotn, RASK Psykisk helsetjeneste, Fontenehuset Nordre Follo, Aktivitetstilbud Psykisk helse og rus, ulike trossamfunn, Diakonitjenesten, Flyktningetjenesten, LPP Follo, kommuneoverlege, Follo DPS med flere.
Når: kl. 06.30–08.15
Hvor: Ski, Vevelstad, Greverud og Kolbotn stasjoner

Foredrag og samtale med Miguel Aasbak Ibarra
Hva er traumer, hva gjør de med oss, hvilke overlevesesmekanismer bruker vi, og hvordan kan vi våge å be om hjelp, og hvordan kan vi våge å jobbe med egne  utfordringer knyttet til dette. Vi snakker om hvordan vi alle kan tørre å bidra og hjelpe hverandre. Foredraget er gratis.
Når: kl. 11.30–13.30
Hvor: Nordre Follo frivilligsentral – Ski

Åpen trening i Langhushallen
«Puls og styrke» i regi av Frisklivssentralen
Når: kl. 12.00
Hvor: Langhushallen, Gamle Vevelstad vei

Fredag 11. oktober

Stands på Kolbotn Torg
Nordre Follo frivilligsentral – Kolbotn, Ski Sanitetsforening og elever fra «innsats for andre» deler ut humørpiller, roser og det blir rom for mange gode samtaler.
Når: kl. 14.00–17.00
Hvor: Kolbotn Torg

Tirsdag 22. oktober

Foredrag med Gaute Godager
«Å være sammen – på tvers av alder og interesser. Hvordan holde kontakt med dagens barn.»
Når: kl. 13.00
Hvor: Greverud kirke

Andre arrangementer blir lagt ut på verdensdagen.no og markeres på ulike dager gjennom uke 40 og 41.

Kurs og gruppetilbud i høst

Flere ulike kurs og gruppetilbud starter opp denne høsten. Du finner en oversikt på nettsidene våre.

Kurs og gruppetilbud

Aktørene i år er: Frisklivssentralen Nordre Follo, Frivilligsentralen i Ski, Frivilligsentralen i Kolbotn, RASK Psykisk helsetjeneste, Fontenehuset Nordre Follo, Aktivitetstilbud Psykisk helse og rus, Ahmadiyya-menigheten, Diakonitjenesten, Flyktningtjenesten, LPP Follo, kommuneoverlege, Follo DPS med flere.

Sist endret: 08.10.2024