Nå begynner vi snart å grave i gågata i Ski

Torgene og gågata i Ski skal bli en møteplass med frodig byliv. Utbyggingen går som planlagt, og fra 2. september står gågata for tur.
Gågata i Ski august 2024

Gågata (Idrettsveien) i Ski sentrum. Foto: Nordre Follo kommune

Det vil fortsatt være mulig å ferdes i gågata, men det blir begrenset fremkommelighet med gjerder og skilter som viser hvordan man kommer seg forbi.

Arbeidene begynner ved Jernbaneveien, kollektivgata ved Ski stasjon, og fortsetter mot torgplassen.

Arbeidstiden blir mandag-fredag kl. 7-19.
Det kan også skje at vi jobber på lørdager.

Butikkene holder åpent

Arbeidene i denne delen av gågata er planlagt å vare fra september i år til mai neste år.

De vil bli utført stykkevis for å gjøre det mulig å komme frem til butikker, næring og tjenester i området. Alle butikkene rundt torgene og i gågata holder åpent som vanlig i hele byggeperioden.

Det skal også være mulig for de næringsdrivende å få varer levert.

Lurer du på hvordan det skal bli på torgene og i gågata?
Her kan du se hva som er planlagt.

Trærne i gågata blir fjernet

I forbindelse med arbeidene i gågata ser vi oss nødt til å fjerne trærne og de andre plantene og tingene på bakken i gata.

Trærne må bort for å gjøre plass til ny infrastruktur under bakken. Vi har vurdert å flytte trærne, men bestemte oss for å ikke gjøre det på grunn av trærnes dårlige tilstand.

Synes du det er trist at det grønne i gågata forsvinner? Da håper vi det kan være en trøst å vite at det bare er midlertidig mens utbyggingen pågår.

Trærne vil etter hvert bli erstattet med trær og andre planter som er tilpasset nærmiljøet og vekstvilkårene i gågata.

Vi tar forbehold om eventuelle endringer i fremdriftsplanen vår.

Lurer du på noe om dette?

Da er du velkommen til å ta kontakt med oss på e-post torgoggate@nordrefollo.kommune.no.

Sist endret: 29.08.2024