Foto: Nordre Follo kommune
Ny Oppegård bru
Hva skal vi gjøre?
Den gamle brua over jernbanen skal skiftes ut, fordi den gamle brua er smal og ikke tilpasset dagens trafikk.
Den nye brua skal være en fortsettelse på Akershus fylkeskommunes prosjekt med å opparbeide gang- og sykkelvei i Skiveien, og med ny adkomstvei opp til brua.
Brua skal ha to kjørefelt og bredt fortau som blir tilpasset til øvrige veier. I første omgang skal ikke veien mot senteret bygges om.
Hvor skjer det?
Den nye brua skal få omtrent samme plassering som nåværende bru, men blir utvidet hovedsakelig mot sør.
Hvorfor gjør vi dette?
En ny bru er en viktig del av kommunens plan for å forbedre veiene i området. Den nye brua skal
- forbedre trafikkflyten
- gi bedre trafikksikkerhet
- øke tilgjengeligheten mellom Sætreskogen og Greverud
Den gamle brua er fra 1930 tallet og må skiftes ut. Brua har begrenset bæreevne for store og tunge kjøretøy. Dette gjør at lastebiler må kjøre om hele Sætreskogen for å komme seg til Oppegård senter.
Den gamle brua har to smale gangveier som brukes som fortau. Den nye brua skal gi en god og trygg gang- og sykkelvei. Det vil bidra til en bedre folkehelse og økt fremkommelighet for myke trafikanter.
En trygg og god gang- og sykkelvei er også en forutsetning for å få flere til å velge miljøvennlige transportmidler.
Hvem er ansvarlig?
Nordre Follo kommune ved virksomhet Vei, park og idrett, plan- og prosjektavdelingen, er ansvarlig. Afry AS er engasjert som konsulent for oppdraget.
Tiltaket skal i henhold til områdeplanen for Oppegård lokalsenter finansieres fra utbyggerbidrag fra ny bebyggelse. Til nå har kommunen mottatt et utbyggerbidrag fra boligprosjektet Durendalveien 1 og et bidrag fra Byvekst.
Når blir brua bygget?
Byggingen av ny Oppegård bru avhenger av flere viktige tillatelser og godkjenninger:
- Tillatelse til rivning og oppføring av ny bru over jernbanen
- Tid til bygging over spor: Siden brua er over jernbane må det foregå aktiviteter over jernbanespor, som krever nødvendige godkjenninger fra Bane NOR. I den perioden brua rives og ny bygges kan det ikke være aktivitet på jernbanen.
- Tillatelse fra Veidirektoratet: Konstruksjonen må oppfylle kravene i Veidirektoratets tekniske regelverk.
- Tillatelse etter plan- og bygningsloven fra kommunens virksomhet Byggesak: Kommunen ved Byggesak må gi tillatelse til bygging i tråd med gjeldende lover og reguleringer.
Når alle tillatelsene er gitt er brua klar til å bygges. Når den faktisk blir bygget er avhengig av finansiering. Per dags dato (21. november 2024) er ikke brua fullfinansiert.
Prosjektet er forsinket
Den planlagte nye brua er dessverre forsinket. Prosjektfasen har tatt lengre tid enn først planlagt.
For å sikre at brua blir bygget riktig og innenfor de økonomiske rammene, har det vært helt nødvendig å utsette planene.
Utsettelsen skyldes i første omgang at vi gikk bort fra å bygge brua i tre etter at Tretten bru kollapset.
Det har også tatt lengre tid å utrede ulike alternativer for brua. Det er tidkrevende å finne frem til en god utforming som både Bane NOR aksepterer og som kan tilpasses Akershus fylkeskommune sitt veiprosjekt langs Skiveien.
Detaljprosjektet
Vi arbeider med å finne løsninger og redusere forsinkelsene. Konsulent til å prosjektere er på plass. Så snart Bane NOR godkjenner løsningen, går vi i gang med detaljprosjektering. Denne prosessen har tatt mye lenger tid enn forutsatt, og er ikke på plass ennå.
Prosjektet er veldig nær å komme fram til en omforent byggehøyde på brua over jernbanen, men av hensyn til usikkerheter med kontaktledningsanlegget avventer vi oppstart av detaljprosjektering til godkjenning foreligger fra Bane NOR.
Fasen med å detaljprosjektere vil vare i cirka tre måneder og vil starte så snart høyden på brua er avgjort.
Prosjektet er høyt prioritert hos oss. Vi hadde ønsket at prosjektet hadde kommet lenger enn det nå er.
Vi forstår at forsinkelsen kan føre til frustrasjon, bekymring for trafikksikkerhet og forsinkelser for noen.
Nyttige lenker og dokumenter
Les mer om Nordre Follos
- temaplan kommunale vei 2021-2025.pdf
- tiltaksplan kommunale veier 2021-2025.pdf
- mobilitet.pdf
- veinorm.pdf
- veilysnorm.pdf
Kontakt oss
Vei og park – plan og prosjekt
Eirik Kravik Solheim, prosjektleder
Telefon 45 61 76 75
E-post: eirik.kravik.solheim@nordrefollo.kommune.no
Vei og park – plan og prosjekt
Bjørnard Skau, byggeleder
Telefon 91 66 27 91
E-post: bjornard.skau@nordrefollo.kommune.no
Sist endret: 21.11.2024