Illustrasjon av ny Oppegård bru med tog kjørende under

Foto: Nordre Follo kommune

Ny Oppegård bru

Den gamle brua over jernbanen skal skiftes ut, fordi den gamle brua er smal og ikke tilpasset dagens trafikk.

Hva skal vi gjøre?

Den gamle brua over jernbanen skal skiftes ut, fordi den gamle brua er smal og ikke tilpasset dagens trafikk.

Den nye brua skal være en fortsettelse på Akershus fylkeskommunes prosjekt med å opparbeide gang- og sykkelvei i Skiveien, og med ny adkomstvei opp til brua.

Brua skal ha to kjørefelt og bredt fortau som blir tilpasset til øvrige veier. I første omgang skal ikke veien mot senteret bygges om.

Den nye brua skal få omtrent samme plassering som nåværende bru, men blir utvidet hovedsakelig mot sør.

Hvor skjer det?

Kartutsnitt for hvor Oppegård bru er lokalisert.png

Hvorfor gjør vi dette?

En ny bru er en viktig del av kommunens plan for å forbedre veiene i området. Den nye brua skal

  • forbedre trafikkflyten
  • gi bedre trafikksikkerhet
  • øke tilgjengeligheten mellom Sætreskogen og Greverud

Den gamle brua er fra 1930-tallet og må skiftes ut.

Brua har begrenset bæreevne for store og tunge kjøretøy. Dette gjør at lastebiler må kjøre om hele Sætreskogen for å komme seg til Oppegård senter.

Den gamle brua har to smale gangveier som brukes som fortau.

Den nye brua skal gi en god og trygg gang- og sykkelvei. Det vil bidra til en bedre folkehelse og økt fremkommelighet for myke trafikanter.

En trygg og god gang- og sykkelvei er også en forutsetning for å få flere til å velge miljøvennlige transportmidler.  

Hvem er ansvarlig?

Nordre Follo kommune ved virksomhet vei, park og idrett, plan- og prosjektavdelingen, er ansvarlig. Afry AS er engasjert som konsulent for oppdraget.

Tiltaket skal i henhold til områdeplanen for Oppegård lokalsenter finansieres fra utbyggerbidrag fra ny bebyggelse. Til nå har kommunen mottatt et utbyggerbidrag fra boligprosjektet Durendalveien 1 og et bidrag fra Byvekst.

Når blir brua bygget?

Detaljprosjektering av ny Oppegård bru er igangsatt, med mål om anleggsstart i 2026.

Kommunen er i løpende dialog med Bane NOR for å sikre nødvendige avklaringer, særlig når det gjelder prosjektering av jernbanetekniske anlegg i forbindelse med utskifting av broen.

Bygging av den nye brua er avhengig av flere viktige tillatelser og godkjenninger fra Bane NOR. Siden brua krysser jernbanen, vil deler av arbeidet måtte foregå over jernbanespor, noe som krever særskilte godkjenninger fra Bane NOR.

I perioder hvor brua skal rives og bygges på nytt, kan det ikke foregå togtrafikk på strekningen, og prosjektet er derfor avhengig av planlagt togstans.

Den faktiske oppstarten vil imidlertid også avhenge av finansiering, og per i dag er prosjektet ikke fullfinansiert.

Mindre reguleringsendring

Prosjektet har behov for å gjennomføre en mindre reguleringsendring for området ved Oppegård bru.

Arealformålene kjørevei og fortau på vestsiden av Oppegård bru i gjeldende reguleringsplan for fv. 152 Skiveien, Stenfelt-Greverud er regulert med feil plassering i forhold til regulert bru og fortau på østsiden av brua (områderegulering Oppegård lokalsenter).

Bane NORs tekniske regelverk stiller også krav til minste fri høyde over sporet.

Dette medfør at den nye brua må heves og tilpasses eksisterende veianlegg.

I tillegg vil det bli behov for et større omfang av støttemurer (se arealplaner.no for mer informasjon).

Prosjektet er forsinket

Prosjektet har tatt lengre tid enn opprinnelig planlagt, hovedsakelig på grunn av at det har vist seg å være mer komplekst enn først antatt.

Utsettelsen skyldes i første omgang at vi gikk bort fra å bygge brua i tre etter at Tretten bru kollapset.

Det har også tatt lengre tid å utrede ulike alternativer for brua. Det er tidkrevende å finne frem til en god utforming som både Bane NOR aksepterer og som kan tilpasses Akershus fylkeskommune sitt veiprosjekt langs Skiveien.

En sentral utfordring har vært omfanget av prosjekteringen knyttet til kontaktledningsanlegget og øvrige jernbanetekniske forhold i forbindelse med etablering av broen.

For å imøtekomme Bane NOR sine tekniske krav til fri høyde over spor, må broen heves betydelig.

Hevingen av broen har medført behov for endringer i veigeometrien og prosjektering av støttemurer, i tillegg til utfordringer med stigningsforhold og håndtering av overvann.

Vi forstår at forsinkelsen kan føre til frustrasjon, bekymring for trafikksikkerhet og forsinkelser for noen.

Nyttige lenker og dokumenter

Les mer om Nordre Follos

Kontakt oss

Vei og park – plan og prosjekt

Elin Rebecka Mattson
E-post: elinrebecka.mattson@nordrefollo.kommune.no
Telefon: 41 31 27 69

Sist endret: 11.11.2025