Drikkevann
Kort fortalt
- Drikkevannet vårt har en høy kvalitet og er trygt å drikke
- Vi får drikkevannet vårt fra ulike drikkevannskilder
- Du får et SMS-varsel hvis vannet blir borte eller når noe påvirker det
- Sjekk om du er registrert på varslemeg.no for å få SMS fra oss
Status på drikkevannet
Drikkevannet vårt har høy kvalitet og er trygt å drikke. Du vil få varsel på SMS hvis du må koke vannet eller når det er store endringer i vannkvaliteten.
Analyseresultater 2025
Vi tar ukentlige kontrollprøver:
Drikkevannsrapport på Kolbotn og omegn i uke 7 (pdf)
Alt er ok.
Drikkevannsrapport i Ski og omegn i uke 6 (pdf)
Alt er ok.
Tar prøver av Oppegård vannbehandlingsanlegg
Vi tar daglig vannprøver for både mikrobiologiske og kjemiske parametere på Oppegård vannbehandlingsanlegg. I tillegg tar vi ekstra prøver ved behov. Disse prøvene blir analysert av akkreditert laboratorium.
Vannet tilfredsstiller de strengeste kravene i Drikkevannsforskriften. Det blir renset i et kjemisk fullrenseanlegg som bruker både klor og UV-bestråling til desinfeksjon av drikkevannet.
Vannets hardhet
Hardhet er et mål for vannets innhold av salter, i første rekke kalsium- og magnesiumsalter. Drikkevannet vårt har hardhetsgrad under 4 °dH og vannet klassifiseres som bløtt vann.
I bløtt vann er det mindre kalsium og magnesium. Det vil si at det ikke er nødvendig med salttilsetning for oppvaskmaskiner.
Hvor kommer vannet fra?
I Nordre Follo kommune kommer drikkevannet fra ulike drikkevannskilder.
Innbyggere på Kolbotn, Oppegård, Sofiemyr, Myrvoll, Greverud og Svartskog får drikkevannet sitt fra Oppegård vannbehandlingsanlegg.
Innbyggere i Ski, Langhus, Siggerud, Kråkstad og Skotbu får drikkevannet sitt fra Oset eller Skullerud vannbehandlingsanlegg. Informasjon om disse renseanleggene finner du på Oslo kommunes nettsider.
Sjekk om du er registrert for å få SMS-varsel
Vi sender ut varsel på SMS hvis
- vanntrykket vil bli endret
- vannet blir borte
- du må koke vannet
- det oppstår andre situasjoner hvor det er viktig å nå ut med informasjon raskt
Du kan sjekke om du er registrert på varslemeg.no. Tjenesten henter info fra det nasjonale kontaktregisteret (privatpersoner) og enhetsregisteret (bedrifter).
Er telefonen din registrert på arbeidsgiveren din, må du selv legge til telefonnummeret ditt på varslemeg.no.
Hvis vannet er lenge borte
Hvis drikkevannet er borte lenge på grunn av forurensning eller svikt i vannsystemet, setter vi i gang tiltak som er i tråd med vår beredskapsplan og hovedplan for vannforsyning.
Fått kokevarsel?
Når du får et varsel om å koke vannet på SMS, er det enkleste å fylle en kjele med vann og koke det. Vannet må fosskoke. Du kan også bruke en vannkoker eller mikrobølgeovn. Avkjøl vannet før du bruker det.
Det kokte vannet bruker du til å
- drikke
- blande saft, barnegrøt eller andre ting som lages med vann
- pusse tenner
- lage isbiter
- skylle frukt og grønnsaker
- vaske opp kopper og kar for hånd
Bruk det også i kaffetrakteren eller kaffemaskinen din. I tillegg bør du sette oppvaskmaskinen på det varmeste og lengste programmet mens kokeanbefalingen gjelder.
Vannet i krana kan du fortsatt bruke til å
- koke mat
- vaske hendene
- dusje og bade i badekar (unngå å svelge vannet)
- vaske klær
- vaske huset og bilen
- vanne planter og grønnsaker
Hvis du er i tvil, bør du for sikkerhets skyld bruke kokt vann.
Se også mer informasjon på FHI sine nettsider
Du kan også laste ned pdf med informasjon om hva du bør gjøre hvis du får varsel om å koke drikkevannet
Vannrestriksjoner
I veldig tørre perioder om sommeren kan du bli bedt om å begrense når og hvor mye du vanner ute.
Vanningsrestriksjoner i Oslo vil også gjelde for
- Ski
- Langhus
- Siggerud
- Kråkstad
- Skotbu
siden vi kjøper drikkevann til disse områdene fra Oslo.
Du bør lagre noe drikkevann hjemme
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anbefaler at du lagrer 20 liter vann per person hjemme hos deg selv i tilfelle krise.
Se også hvordan du lagrer vann hjemme.
Privat brønnvann
Har du privat brønnvann, må du selv levere vannprøver til laboratoriet Eurofins i Moss. Du kan enten kjøre vannprøvene til Eurofins selv, eller sende vannprøvene til Eurofins i posten som bedriftspakke ekspress.
Levering av vannprøver
Det er du som eier av en enkeltvannforsyning (system som leverer drikkevann til kun en enkelt bolig eller fritidsbolig) som er ansvarlig for at drikkevannet er trygt, klart og uten lukt, smak og farge.
Har du egen brønn, er det du selv som må
- sørge for at vannet tilfredsstiller Drikkevannsforskriftens krav (lovdata.no)
- ta ut prøver
- stå for det praktiske og økonomiske for å få prøver analysert
Hvis du ønsker å bruke samme laboratorium som kommunen, kan du enten
- bruke Eurofins sin webshop for å få tilsendt nødvendig emballasje for de analysene du ønsker å få gjort. Da vil du også kunne få med returservicelapp for å levere med Posten.
- hente standard prøvetakingsbokser på Nordre Follo rådhus. Lever prøven selv til Eurofins i Moss (Kambo).
Les mer om transport og analyse av vannprøver på Eurofins nettsider.
Adresse:
Eurofins
Møllebakken 50
1538 Moss
Uavhengig av hvilken av alternativene du velger, kan du se nærmere informasjon om hva du bør tenke på om prøvetaking her: Veiledning for uttak av vannprøver
Hvis du har spørsmål om analyser og kostnader tar du kontakt med Eurofins via epost miljo@eurofins.no eller telefon 41 23 57 44.
Kontaktinformasjon
Oppdaget feil? Meld den digitalt
Tlf 02178 (kl. 08-15)
Vakttelefon: 64 87 85 94 (kl. 15-08, helger og helligdager)