Trygghetsalarm

Kort fortalt

  • Hvis du føler deg utrygg hjemme på grunn av din helsetilstand, kan du søke om trygghetsalarm.
  • Når du utløser alarmen, vil alarmsentralen umiddelbart ta kontakt med deg.
  • Hvis du har behov for hjelp, kommer hjemmesykepleien hjem til deg.
  • Alarmen kan utløses ved at du trykker på en knapp, eller automatisk ved for eksempel et fall.

Hva er trygghetsalarm?

  • En trygghetsalarm gir deg mulighet til å oppnå rask kontakt med hjelpeapparatet hele døgnet, hvis du har behov for hjelp.
  • Når du utløser alarmen, vil alarmsentralen umiddelbart ta kontakt med deg. Helsepersonell vil sammen med deg vurdere hvilken oppfølging du trenger.
  • Hvis du har behov for hjelp, vil hjemmesykepleien komme hjem til deg.
  • Alarmsentralen vil be om å få opplysninger om deg, som navn, diagnose og pårørende. Dette gjør vi for å hjelpe deg best mulig.

Hva må du gjøre?

  • Du må være villig til å gi oss nøkler til boligen din, slik at hjemmesykepleien kan låse seg inn. Vi monterer en nøkkelboks ved hjemmet ditt, der nøkkelen blir oppbevart.
  • Utstyret er til låns. Hvis du mister eller skader alarmen, må du betale kostnadene som dette medfører.
  • Du og dine pårørende må gi oss beskjed hvis du ikke lenger har behov for trygghetsalarmen.

Hva koster det?

Hvis inntekten din er under 2G (G er folketrygdens grunnbeløp), er trygghetsalarm gratis.

Hvis du har høyere årlig inntekt, må du betale etableringsgebyr på 1500 kroner (engangsbetaling) og en månedspris.

Månedsprisen er avhengig av inntekten din.

Årlig inntekt

Etableringsgebyr

Pris per måned
Inntil 2G 0 0
2G–4G 1500 kroner 520 kroner
Over 4G 1500 kroner 570 kroner

Se informasjon om grunnbeløpet på NAVs nettside

Søk om trygghetsalarm

Du søker om trygghetsalarm ved å sende inn en generell søknad om helse– og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Vi vurderer sammen med deg om trygghetsalarm eller andre tjenester kan passe.

Søknad om helse- og omsorgstjenester 

Du kan klage på vedtaket

Hvis du ikke får medhold i klagen, sender vi den til Statsforvalteren for videre behandling. Vi kan hjelpe deg med å skrive klagen.

Mer informasjon

Kontaktinformasjon

Mottak og koordinering (vedtak og fakturaspørsmål)

Postadresse:
Nordre Follo kommune
Mottak og koordinering
Postboks 3010
1402 Ski

Mottak og koordinering

Husk at du ikke må sende personsensitive opplysninger på e-post.

Telefon:
90 54 82 63, hverdager klokken 9.30-14.00
Telefon sentralbord: 02178

Hjemmesykepleien Langhus

  • Avdeling Haugbro, tlf. 47 65 83 00
  • Avdeling Siggerud, tlf. 90 76 34 96
  • Avdeling Vevelstad, tlf. 90 56 18 49  

Hjemmesykepleien Ski

  • Avdeling Sentrum, tlf. 90 62 49 64
  • Avdeling Finstad, tlf. 47 67 44 68
  • Avdeling Kråkstad, tlf. 90 65 71 05

Hjemmesykepleien Oppegård

  • Avdeling Kolbotn, tlf. 95 18 97 70
  • Avdeling Tårnåsen, tlf. 95 18 97 71
  • Avdeling Greverud, tlf. 95 18 97 65  

Hjemmesykepleien i Nordre Follo kommune 

Husk at du ikke må sende personsensitive opplysninger på epost. 

For teknisk hjelp eller brukerstøtte, kontakt e-helseteamet:

Telefon 66 81 91 70
E-post: support.ehelse@nordrefollo.kommune.no