Faktura fra kommunen

Kort fortalt

  • Kommunen sender alle fakturaer digitalt som eFaktura, via Vipps eller digital postkasse (DigiPost eller eBoks).
  • Hvis dette ikke er mulig, kan vi sende papirfaktura.

Kontonummer 

Kommunens bankkontonummer er 1506 23 73404

Se fakturaene dine 

Du må logge deg inn på Min side via ID-porten for å se dine fakturaer:

Min side

Når du er logget inn, velger du lenken "Fakturaer fra kommunen" nederst på siden. 

Hvilke fakturaer kan du finne her?

Du kan finne fakturaer for blant annet

Du kan også se hvordan du gjør det i denne filmen:

Betalingsutsettelse

Du kan søke om betalingsutsettelse på 14 dager på Min side.

Du må logge deg inn på Min side via ID-porten for å finne dine fakturaer:

Min side

Når du er logget inn, velger du lenken "Fakturaer fra kommunen" nederst på siden. 

  • Finn fakturaen, og trykk på den for åpne den.
  • Velg Søk om betalingsutsettelse under fakturainformasjonen.

Se video for å finne ut hvordan du gjør det:

Søker du om betalingsutsettelse, er det viktig å vite at forsinkelsesrenter løper fra opprinnelig forfallsdato hvis du ikke betaler til ny forfallsdato.

Du må selv gå inn og oppdatere med ny forfallsdato i nettbanken din.

Hvordan sender vi faktura til deg?

Vi sender ut faktura digitalt. Hvis du ikke er en digital bruker, sender vi fakturaen på papir i posten. 

Vi sender fakturaer ut som:

  • Avtalegiro
  • eFaktura
  • Vipps regning
  • Brev i digital postkasse
  • Vedlegg i e-post
  • Papirfaktura i postkassen

Avtalegiro

Den nye fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro. Avtalegiro er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger. 

Ta kontakt med banken din for å opprette Avtalegiro. Belastningsoppgave blir sendt ut. 

eFaktura

Vi anbefaler eFaktura. Da får du fakturaen fort. I tillegg er den ferdig utfylt, så du slipper å fylle ut kontonummer, KID-nummer og beløp. Alt du må gjøre, er å godkjenne fakturaen i nettbanken. 

Ta kontakt med banken din for å opprette eFaktura, hvis du ikke allerede har en avtale. 

Faktura via Vipps

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet til å tilby Vipps eFaktura. Dette forutsetter at du bruker Vipps, og har aktivert Vipps eFaktura inne i appen. 

Faktura i Digipost/eBoks

For å motta faktura på Digipost/eBoks må du ha opprettet en digital postkasse hos en av disse leverandørene. 

Har du allerede avtale om eFaktura eller Avtalegiro, foretrekker vi å bruke det fremfor digital postkasse. 

Faktura som vedlegg i e-post

Hvis du ønsker å få faktura tilsendt som et PFD-vedlegg i e-post, må du kontakte oss for å registrere e-postadressen din. 

Vi vil helst at du velger en av de løsningene som er beskrevet over. 

Papirfaktura i postkassen

Fakturaen blir levert i postkassen hvis vi ikke treffer deg i en av kanalene som er beskrevet over. 

Lurer du på noe?

Hvis du har spørsmål eller trenger hjelp med fakturaer fra kommunen, ta gjerne kontakt med oss på Utfakturering