Faktura for eiendomsgebyrer
Kort fortalt
- Du får faktura for kommunale eiendomsgebyrer fire ganger i året
- Fakturaen er for vann, avløp, renovasjon, slam og feiing
- Regningen blir sendt til den som står tinglyst som eier av eiendommen
Se fakturaene dine
Du må logge deg inn på Min side via ID-porten for å se dine fakturaer:
Når du er logget inn, velger du lenken "Fakturaer fra kommunen" nederst på siden.
Fakturaen sendes ut fire ganger hvert år
Betalingsfristene er
- 20. mars
- 20. juni
- 20. september
- 20. desember
Eier av eiendommen får tilsendt fakturaen
Den som er tinglyst som eier av eiendommen får tilsendt fakturaen. Det vil si den som står registrert som hjemmelshaver på eiendommen.
Vi henter informasjonen fra det offentlige eiendomsregisteret (matrikkelen).
Hva betaler du for?
Du betaler for
- vann og/eller avløp
- renovasjon
- feiing av ildsteder
- slamtømming, hvis du har eget avløpsanlegg
Se priser og satser for de ulike gebyrene
Du kan se detaljer om eiendommen din og de kommunale tjenestene som er tilknyttet eiendommen ved å logge inn på Min eiendom.
For borettslag og næringseiendommer, vises foreløpig ikke informasjon relatert til kommunale tjenester.
Hva får du igjen for det?
Det du får igjen for gebyret, er at vi
- renser drikkevannet
- sørger for å ha tilgang på slukkevann hvis huset ditt brenner
- dekker ditt daglige behov for vann til dusj, do, vask, mat og drikke
- sørger for at fast og flytende avfall fjernes fra din bolig
- verner miljøet gjennom rensing og behandling av avløpsvann og avfall
Hva består vann- og avløpsgebyrene av?
Vann og avløpsgebyret er todelt og består av et
- fast abonnementsgebyr
- variabelt forbruksgebyr
Forbruket ditt måles med vannmåler og du betaler for det du faktisk bruker. Du leser av vannmåleren i november eller desember hvert år.
Grunnlag for gebyrene
Vannforbruket ditt blir beregnet mot det du har betalt inn på a konto. Med et a konto-oppgjør, betaler du et estimert forskudd (basert på fjorårets forbruk) på hver faktura (regning) gjennom året.
Hvis du har betalt for lite i a konto, vil du få en høyere regning. Har du betalt for mye i a konto, vil du få en lavere regning.
Ny beregning av vannforbruket blir fakturert på årets første faktura
Avregning av vannforbruket blir fakturert på årets første faktura (1. termin) hvert år. Alle fakturapostene i forbindelse med oppgjøret vises denne fakturaen, se eksempel:
Hvis du ikke har vannmåler
Hvis eiendommen din ikke er registrert med vannmåler, blir forbruket stipulert etter eiendommens bruksareal. Dette blir hentet fra matrikkelen, det offisielle eiendomsregisteret.
Hva er a konto?
A konto er en type forskuddsbetaling. Du betaler for det vi forventer at du bruker i tiden fremover.
Når denne perioden er over, får du en faktura som viser om du må betale mer eller mindre for forbruket ditt i neste periode.
Ordforklaringer fra fakturaen:
- Forbruk vann i fjor = det du brukte av vann i fjor, basert på hva du registrerte med vannmåler i desember
- Innbetalt forbruk vann i fjor = hva du betalte i fjor for forbruket ditt
- A konto forbruk vann i år = antatt forbruk i år, basert på hva du brukte og betalte inn i fjor
- Abonnement vann bolig = fastpris for å ha tilkoblet vann (den årlige prisen er delt på fire fakturaer)
Du kan sammenligne det med forskuddsskatt
Du betaler skatt basert på din forventede inntekt, eller basert på fjorårets inntekt. Når skatteoppgjøret er klart, får du enten en faktura på baksmellen eller du får igjen penger fordi du har betalt inn for mye.
Du kan dele opp eller utsette betalingen
Ta kontakt med oss så fort som mulig hvis du ikke klarer å betale hele beløpet innen fristen. Vi vil hjelpe deg med å dele opp beløpet i flere avdrag eller utsette betalingen.
Priser og satser for gebyrene
Her finner du priser og gebyrer for 2024:
Her finner du priser og gebyrer for 2023:
Hvem bestemmer hva jeg skal betale?
Kommunestyret vedtar gebyrene med hjemmel i lov/forskrift om vann- og kloakkavgifter. Renovasjonsgebyrene er hjemlet i forurensningsloven.
Forskrift om vann- og avløpsgebyr
Forskriften bestemmer hvor mye du som abonnent skal betale for vann- og avløpstjenester som kommunen leverer.
Fakturaen baserer seg på informasjon som hentes fra matrikkelen, det offisielle eiendomsregisteret, og hvordan bygget ditt er registrert der.
Hvis du er uenig i det som står registrert i matrikkelen, må du selv søke om bruksendring.
Hvis du har godkjent bruksendring, men likevel har mottatt faktura for flere boenheter, kan du si ifra ved å sende inn en melding.
Feiegebyret ditt blir litt mindre fremover
Skattedirektoratet har slått fast at lovpålagt feiing og tilsyn med fyringsanlegg er unntatt moms (skatteetaten.no)
Endringen er gjort gjeldende fra 1. januar 2024.
Det betyr at momsen du betalte for denne tjenesten på årets første faktura blir tilbakeført på neste faktura.
Det gamle årsgebyret var på 444 kroner per pipeløp. Det nye årsgebyret er 355,20 kroner per pipeløp.
Årsgebyret for 2024 reduseres med 88,80 kroner per pipeløp, som utgjør 22,20 kroner per kvartal. Har du ett pipeløp i hjemmet ditt, vil du dermed få tilbakeført 22,20 kroner på neste faktura fra oss.
Her ser du et eksempel på hvordan dette vil se ut på fakturaen til et hjem med kun ett pipeløp:
Slik kontakter du oss
Logg deg inn på Min eiendom
Har du spørsmål, kan du kontakte oss på Min eiendom. Da kommer henvendelsen direkte til oss som jobber med fakturaen.
Slik gjør du det:
- Logg inn på Min eiendom via ID-porten
- Velg eiendom i nedtrekksmenyen
- Velg hvilket eiendomsgebyr du vil spørre mer om
- Trykk på "Meld fra" hvis den ikke er åpen
- Fyll inn informasjon og send inn ditt spørsmål
Du kan også nå denne tjenesten fra Min side.
For andre spørsmål
Send spørsmål om
- bruk av eFaktura og Avtalegiro til faktureringskontoret
- ny renovasjonsavtale på ny eiendom til gebyrkontoret
- renovasjon til Follo Ren via deres digitale kontaktskjema, på e-post post@folloren.no eller telefon 90 80 40 10
- feiing til Follo brannvesen på e-post feier@follobrannvesen.no eller telefon 64 85 10 00
- slamtømming til Arnkværn Miljø og Renovasjon på oslo@va365.no eller vakttelefon 95 30 23 00
Ta helst kontakt med gebyrkontoret på e-post
Send e-post til gebyrer.VA@nordrefollo.kommune.no
Telefon: 64 87 85 94
Hverdager kl. 08.30–11.20.