Barn som sitter i en redehuske

På besøk hos Velkomstskolen

På Kolbotn skole foregår et helt unikt skoletilbud, der elever som akkurat er kommet til Norge forberedes til en skolehverdag som ofte er helt annerledes enn det de er vant til.

Publisert: 10.11.2025

Oppdatert: 10.11.2025 kl.10.42

Se for deg følgende: alt du kjenner er frarøvet deg. All trygghet er revet bort fra under beina dine, og du befinner deg med ett i en fremmed verden. Lyder, lukter, språk og mennesker er fundamentalt annerledes enn alt annet du er vant til.

«Her er så underlig», tenker du kanskje for deg selv. Før du plasseres i et klasserom for å lære ord og uttrykk som fremstår helt fremmed for deg.

Innføringstilbud

En onsdag morgen forløper som normalt ved Kolbotn skole. Noen barn har tatt seg til skolen tidlig, og klemmer inn noen minutter med lek før skoleklokken ubønnhørlig kaller dem inn til naturfagets-, matematikkens- eller grammatikkens tjeneste.

Andre blir levert i grevens tid av foreldre med ulik grad av stressnivå. Mens i den gamle delen av skolen foregår noe helt unikt, som man ikke har hatt i kommunen tidligere.

Velkomstskolen er en helt ny avdeling på Kolbotn skole fra august 2025, og målet er å gi nyankomne elever et innføringstilbud. Hensikten er å tilby effektiv språkopplæring og opplæring til en ny hverdag i en helt ny kultur.

13 ulike land

På et kontor i felleslokalet sitter avdelingsleder Trude Møller Krystad og planlegger dagen. Med bred erfaring som lærer, er det også naturlig at hun går inn i undervisningen og bidrar.

Hun kan fortelle at Velkomstskolen per i dag har 41 elever fordelt på 13 land.

Høsten 2024 ble det nedsatt en prosjektgruppe som skulle se på muligheten for å erstatte velkomstklassene. For tidligere var det slik at elever som nylig var ankommet til Norge ble plassert i velkomstklasser, for så å ha ordinær undervisning i skolene to dager i uken.

Varierende grad av entusiasme

Skolen er per nå delt opp i tre klasser, med elever fra 3. til 6. trinn og fra 7. til 10. trinn. I tillegg er det en ABC-klasse for elever som har lite eller ingen skolegang fra før.

Bilde fra klasserom der lærer underviser elever på Velkomtskolen på Kolbotn skole

I den eldste klassen har de akkurat avsluttet en økt med «Dagen i dag», der lærer Silje tar dem gjennom litt fakta om dagens dato, før de går over på en økt om det norske skolesystemet.

Som enhver klasse på ungdomstrinnet er det varierende grad av entusiasme å spore hos elevene. At tenåringer ikke alltid tilkjennegir sin entusiasme, er ingen hemmelighet. Legg til at de fleste ikke har språket under huden ennå, så er det forståelig at de ikke helt følger alt Silje prøver å lære dem. Men likevel svarer mange av dem ivrig i vei, og avslører at – joda – mye av det Silje sier går inn.

Tidløs klassiker

Etter hvert går ferden inn i den yngste klassen, der Trude selv tar dagens undervisningsøkt. Små og forventningsfulle øyne ser på henne når hun kommer inn. Barna har akkurat avsluttet matpausen sin, og med fornyet energi i kroppen går de timen i møte med mot i brystet, stål i ben og armer og freidig mot.

Når Trude henter opp den tidløse «Finn 5 feil»-øvelsen på tavla (eller SmartBoard, om du vil), skyter en rekke armer til værs. Så mye at man etter hvert kan bli bekymret for om de små armene vil gå ut av ledd i ren entusiasme. For så ivrige er de nemlig etter å svare.

Det norske språket sitter allerede godt inne hos de minste, som ivrig peker og svarer på hvor de to bildene er annerledes. Og når skoleklokken ringer og varsler et etterlengtet friminutt, er det ikke fritt for at både barna og Trude er ganske stolte over innsatsen som er lagt ned i skoletimen.

Tverrfaglig

Avdelingsleder Trude sitter på kontoret sitt og ser elevene vandre ut mot friminuttets kjærkomne lek og moro.

Bilde fra klasserom der avdelingslederen viser et barn noe på tavla

– Dette er så annerledes på så mange måter!

- Trude Møller Krystad

Hun har sammen med en prosjektgruppe jobbet med Velkomstskolen siden høsten 2024, og nå kan hun og lærerstaben høste de første fruktene av sitt arbeid.

I tillegg til å sitte i ledergruppen på Kolbotn skole, har Trude et tverrfaglig team bestående av representanter fra PPT, flyktningetjenesten, helse og fritidskoordinator. Sammen følger de opp både barn og foreldre, og har velkomstsamtaler med alle foreldre på skolen.

– Det bruker vi god tid på, forklarer hun, og legger til at selv om ressursbruken kan være stor, så er gevinsten minst like stor.

Lavterskeltilbud

Og nettopp foreldreinvolvering ser skolen på som vel så viktig, spesielt med tanke på integreringen. Derfor har skolen startet foreldrekafé, som har fått støtte fra Bufdir.

– Det er et lavterskeltilbud der foreldre kan komme og oppfordres til å delta. Vi hadde vår første foreldrekafé der temaet var «Vær og klær i Norge», forteller avdelingslederen, før hun hører den karakteristiske skoleklokka kime nok en gang, og elevene strømmer inn. Klare til nok en time.

Sakte, men sikkert vil elevene mestre det norske språk og de norske kodekser, og bli klare til å integreres inn i nærskolene sine.

Imens skal Trude, Silje og resten av staben sørge for at hver skoledag blir fin.

Publisert: 10.11.2025

Oppdatert: 10.11.2025 kl.10.42