Vurderer du solceller på taket ditt?

Velkommen til informasjonskveld om solenergi på private boliger mandag 23. september kl. 18-19. (AVLYST)
Mann installerer solceller på et tak

Foto: Nordre Follo kommune / Adobe Stock

Oppdatering 18. september: Dette arrangementet er dessverre avlyst.

Investerer du i solceller på taket ditt kan det gi dobbel gevinst i form av lavere strømregning for deg samtidig som du bidrar til samfunnets klimamål.

For at vi sammen skal nå klimamålene er det viktig å øke den lokale energiproduksjonen, også på private boliger.

Vi har erfart at mange er usikre på hvordan de kommer i gang med solceller på boligen sin.

Derfor inviterer vi til en informasjonskveld om solenergi på private boliger mandag 23. september kl. 18-19Nordre Follo bibliotek avdeling Ski.

Program

Det blir et kort innlegg fra en privatperson som har ordnet med solenergi på eget hus.

To forskjellige solcelle-foretak vil fortelle om tilgjengelige produkter og tjenester.

Vi stiller med byggesaksbehandlere som vil opplyse om nødvendige søknadsprosesser.

Du vil ha mulighet til å stille generelle spørsmål til kommunes byggesaksbehandlere etter presentasjonene.

Meld deg gjerne på innen 22. september, slik at vi vet hvor mange som kommer!

Meld deg på her

Lurer du på noe om dette?

Ta kontakt med klimakoordinator Simon Oxholm Roy.

Nasjonale mål for redusert energibruk

En av de sentrale problemstillingene i klima- og energidebatten i Norge handler om kraftbalanse og manglende kapasitet på nettet. Stortinget har fastsatt et mål om 10 TWh redusert energibruk i eksisterende bygg.

Samtidig satte NVE i februar i år et mål om 8 TWh solkraft innen 2030.

Målet må i stor grad oppnås gjennom anlegg på tak og fasade på boliger og næringsbygg. Mye skal skje, og utviklingen går for langsomt. Per dags dato er det en forventet årlig produksjon rundt 0,5 TWh på installerte solcelleanlegg.

Vi håper at denne kvelden kan inspirere flere til å ta del i den fornybare energiomstillingen.

Sist endret: 18.09.2024