Velkommen til åpent møte om gatebruksplan for Kolbotnveien

Tirsdag 3. september kl. 18.00 - 20.00 holder vi et åpent møte i Kolben om gatebruksplan for Kolbotnveien.
Kolbotnveien markert på oversiktsbilde i forbindelse med arbeid med gatebruksplan

Foto: Nordre Follo kommune

Områdereguleringen for Kolbotn sentrum ble vedtatt i 2017. Siden da har det vært stor byggeaktivitet i området.

Byggeaktiviteten i Kolbotn sentrum har ført til utfordringer med økt trafikk og endrede ferdselslinjer, og har skapt behov for en plan for mobilitet og gatebruk.

Bane NORs oppgradering av Kolbotn stasjon skal etter planen være ferdig i 2026/27. Den nye stasjonen kommer med nye adkomster og oppholdsområder til og gjennom stasjonsområdet.

Disse endringene gjør det nødvendig å se nærmere hvordan vi i fremtiden skal ivareta mobiliteten i området, som for eksempel fotgjengerfelt, hvor bussholdeplasser skal bli plassert og hvordan gatene skal utformes.

Gjenstående utbyggingsfelt har tiltak i Kolbotnveien som rekkefølgekrav i områdereguleringen. Kommunen må sikre at rekkefølgekravene blir gjennomført gjennom en detaljregulering.

Spørsmålet vi nå stiller oss, er hvordan vi kan få alt til å virke sammen for å oppnå et velfungerende knutepunkt. Vi ønsker å optimalisere grønn og fremtidsrettet mobilitet.

Hvordan kan vi best ivareta alle trafikantgruppene i sentrum? Hvem er de, hvor skal de og hva skal de?

Nå har du muligheten til å medvirke i dette arbeidet.

Meld deg på

Vi vil presentere flere forskjellige forslag til gateutforming, og du vil få muligheten til å komme med innspill.

Sted: Kolben
Dato: Tirsdag 3. september
Tid: Kl. 18-20

Meld deg på her

Kl. 17.45:

Kaffe og enkel servering

Kl. 18.00:

• Innledning ved Nordre Follo kommune om bakgrunn, status og fremdrift

• Presentasjon av gatebruksplan og tilhørende lysplan ved Bokemo AS med flere.

• Gruppediskusjoner med spørsmål:
    • Hvordan oppleves trafikksituasjonen i Kolbotnveien?
    • Hvilke steder er hyggelige og fungerer bra i Kolbotnveien/sentrum?
    • Og motsatt – Hvilke steder er lite hyggelige eller utrygge?
    • Hva savner du i Kolbotnveien/sentrum?
    • Hvordan fungerer levering og henting av skole- og barnehagebarn, og tog- og busspassasjerer?
    • Det kan etableres et aktivitetsområde ved parkeringen under brua, ved Kapellveien. Hva skal det inneholde?

• Oppsummering og avslutning - hva skjer framover?

Sist endret: 02.09.2024