Ny film: Barnehagen viktig for inkludering og mangfold

I dokumentarfilmen «Barnehagen – Små føtter, viktige steg» møter du noen av våre innbyggere med minoritetsbakgrunn som forteller om sin erfaring med barnehage.
Åpningsbilde av filmen Barnehagen - Små føtter, viktige steg!

Foto: Skjermdump fra Youtube.com

Målet med filmen er å vise fram barnehagens betydning for barnets livslange læring og mestring.

Se filmen på Youtube

Selv om fokuset er på familier med innvandrer- og flyktningbakgrunn, er kultursensitiv kommunikasjon viktig for alt arbeid med inkludering og mangfold i barnehagen.

Dokumentarfilmen har et budskap til både barnehageansatte, ansatte innen oppvekstsektoren og familier som ikke har barnehageplass.

Kunnskap gir mindre bekymringer

Filmen belyser problemstillinger som enkelte kan ha om barnehage.

Bekymring for om barnet vil miste språket og kulturen sin, at barnet vil bli tatt godt nok vare på når de er sammen med så mange andre, om det er trygt å la barna sove ute når det er vinter og så videre.

Tar alles kultur - og erfaringsbakgrunn på alvor

Barnehagen forstår hvordan det er å være liten og ny, og gjør barnehagestarten trygg for både foreldre og barn.

Barnehagen tar alles kultur – og erfaringsbakgrunn på alvor, slik at familien og barnet skal føle seg velkommen.

Dokumentarfilmen vise viktigheten av å lære sosiale og kulturelle ferdigheter og ikke minst norsk språk, som gir et mye bedre utgangspunkt når barnet skal starte på skolen og videre i livet.

Barnehagen ser på alle foreldre som den viktigste ressursen for sine barn, og har som felles mål at barnet skal lykkes og leve et godt liv.

Kompetanseheving for ansatte

Dokumentarfilmen er i tillegg tenkt som et refleksjonsverktøy for ansatte i Oppvekst og læring i arbeid med inkludering, mangfold og kultursensitiv kommunikasjon og omsorg.

Anna Lena Strømsborg, som er rådgiver for barnehage, har vært prosjektleder for filmen sammen med flerkulturell rådgiver Benedikte Skråmo Santi.

- Vi håper filmen kan bidra til å gi mer kunnskap og vise betydningen av å ha barn i barnehage – for alle. Så en stor takk til alle som har stilt opp i filmen og delt sine erfaringer.

Byrået Spoon har laget filmen på oppdrag for kommunen og den er finansiert med støtte fra Utdanningsdirektoratet. Dokumentaren er filmet i Vevelstadåsen barnehage hvor Kirsten Bjerke er styrer.

Spørsmål?

Spørsmål knyttet til dokumentarfilmen og arbeid med kultursensitiv kommunikasjon, kan sendes til flerkulturell rådgiver Benedikte Skråmo Santi og rådgiver Anne Lena Strømsborg.

Sist endret: 02.10.2024