Søk om støtte til varmepumpe

Har du lav eller middels inntekt og bor i din egen bolig, kan du innen 4. desember søke om støtte til varmepumpe. Du kan få opptil 20 000 kr i støtte.
Varmpepumpe illustrasjon

Foto: Nordre Follo kommune

Hvem kan søke om støtte?

Hvis du eier og bor i privat bolig i Nordre Follo kommune, kan du søke om støtte. Leier du bolig, kan du ikke søke.

I tillegg må du eller familien ha en samlet årsinntekt (før skatt) på inntil:

Antall Grunnbeløp Samlet årsinntekt
1 voksen 3,75 G 465 105 kroner
1 voksen med barn 4,75 G 589 133 kroner
2 voksne 4,5 G 558 126 kroner
2 voksne med barn 6,5 G 806 182 kroner

Vi vil prioritere å gi støtte til boliger der miljøgevinsten anses å være størst. Det betyr at eldre boliger med høyere energiforbruk kan prioriteres før nyere boliger.

Hva kan du søke om støtte til?

Du kan søke om støtte til å kjøpe og få montert én luft-til-luft-varmepumpe.

Varmepumpen kan installeres i alle typer helårsboliger i Nordre Follo kommune. Den kan installeres i en

• enebolig
  • tomannsbolig
  • rekkehus
  • leilighet

Hvor mye kan du få i støtte?

Du kan få opptil 20 000 kr i støtte for å kjøpe og installere en varmepumpe.

Hvis du velger å installere varmepumpe for mer enn maksimalbeløpet, må du dekke ekstrabeløpet selv. Hvis kostnadene blir lavere, blir støtten redusert tilsvarende.

Vilkår for å få støtte

Du får støtte til kun én varmepumpe per boenhet. Boenheten må være godkjent som bolig av Nordre Follo kommune.

Du får ikke støtte hvis det allerede er installert varmepumpe i boligen på søknadstidspunktet.

Formuegrense

Har du formue på mer enn 200 000 kroner (for eksempel bankinnskudd eller annen sparing), får du ikke støtte.

Vi kan gi støtte til de som går over inntekts- og formuesgrensene hvis det er penger igjen etter søknadsbehandlingen.

Da blir barnefamilier med lavest inntekt prioritert først. Hvis det kommer inn flere søknader enn det er penger til, blir det loddtrekning.

Må være kjøpt av godkjent forhandler

Du må kjøpe varmepumpe hos en godkjent forhandler. Kjøp fra privatpersoner eller kjøp av brukt varmepumpe blir ikke støttet.

Varmepumpen må ha en utedel og en innedel.

Varmepumpen må være installert av godkjent montør. Hen må ha et eget registrert firma, eller være ansatt i et registrert firma. Du kan ikke montere varmepumpa selv.

Hvis vilkårene for ordningen ikke er oppfylt, kan kommunen trekke støtten tilbake.

Hva som ikke dekkes

Det kan hende du må oppgradere strømkapasiteten i boligen din. Kostnader for dette blir ikke dekket av denne støtteordningen.

Vi anbefaler at du inngår en serviceavtale, fordi varmepumper krever vedlikehold.

Slik søker du

Du søker ved å sende inn dette søknadskjemaet:

Søk om støtte

Frist: 4. desember 2024.

Hvis du bor i borettslag, sameie, aksjebolig eller lignende, må du sjekke med styret om det er lov til å sette opp varmepumpe og hvilke regler som gjelder.

Legg ved skriftlig tillatelse fra styret når du søker.

Hva skjer videre?

Alle søkerne får skriftlig beskjed om de har fått innvilget støtte eller fått avslag.

Du får svar i Digipost, eller med brev i posten, om du har fått innvilget støtte eller ikke.

Hva må du gjøre hvis du får støtte?

Ta vare på kvitteringene når du kjøper ny varmepumpe og får den installert.

Fyll så ut dette utbetalingsskjemaet og legg ved kvitteringene:

Send inn utbetalingsskjema

På kvitteringene må det stå

• hvilken type varmepumpe du har kjøpt
  • dato for kjøp (levering) og firmanavn
  • ditt navn
  • adressen der den er montert opp

Be forhandleren om å legge til dette på kvitteringen og/eller på fakturaen.

Send inn utbetalingsskjemaet så raskt som mulig.

Hva får du ikke støtte til?

Du får ikke støtte til å kjøpe og installere

• flere varmepumper i én og samme boenhet
  • luft-til-vann-varmepumpe
  • væske-til-vann-varmepumpe
  • avtrekksvarmepumpe

Ordningen gjelder ikke for

• hytter eller fritidsboliger
  • garasjer
  • næringsbygg
  • boliger eller andre bygg utenfor Nordre Follo kommune

Hvorfor finnes denne ordningen?

Denne støtteordningen er et klima- og miljøtiltak rettet mot husstander med lav og middels inntekt.

Energi er en viktig ressurs, og varmepumper er effektive for å redusere strømforbruket til oppvarming.

Jo mer energi vi bruker, desto mer må energiforsyningen bygges ut. Det krever store ressurser, og vil ofte føre til inngrep i naturen og i nærmiljøer.

Luft-til-luft varmepumper vil redusere strømforbruket i en bolig med rundt 20 prosent. Det gir en god strømsparingseffekt og en rask nedbetaling av investeringen.

Støtteordningen finansieres av Nordre Follo kommune.

Boligkontoret

Kontakt boligkontoret