Kommunedirektørens forslag til økonomi- og handlingsplan

Les mer om innholdet i budsjettet for 2025 og planer for årene fremover. Planen skal nå til politisk behandling, før kommunestyret fatter endelig vedtak 11. desember.
Nordre Follo rådhus i en soloppgang med skyfri himmel

Foto: Nordre Follo kommune

Se presentasjonen av økonomi- og handlingsplanen direkte

Budsjetthilsen fra kommunedirektør Øyvind Henriksen

Økonomi- og handlingsplan 2025–2028 (Framsikt)

Økonomi- og handlingsplan (pdf)

Vedlegg 1

Vedlegg 2

Nordre Follo kommune gjør det bra på flere målinger og sammenlignet med andre kommuner. Vi er kåret til Norges 3. mest effektive kommune og vi ligger på 21. plass på kommunebarometeret til Kommunal Rapport.

Sammenlignet med andre kommuner driver vi tjenestene kostnadseffektivt og vi får mye kvalitet ut av hver krone. Vi har også hatt gode regnskapsresultater de siste årene. Dette har blant annet bidratt til et disposisjonsfond som ligger godt over den økonomiske handlingsregelen.

Dette gir oss et godt utgangspunkt for den krevende fremtiden vi nå skal forberede oss på. Nå snur det.

Presset kommuneøkonomi

Alle norske kommuner er under hardt press, og det gjelder også Nordre Follo.

– De neste årene blir tøffe, det er det ingen tvil om, sier kommunedirektør Øyvind Henriksen.

– Det er svikt i skatteinntekter, store demografiske endringer (flere eldre og færre yrkesaktive), økte pensjonskostnader, øking i sosialhjelpen, høy rente og nytt inntektssystem. Alt dette rammer oss samtidig, og det er tid for krevende prioriteringer.

I 2025 skal vi få kontroll og forberede oss på det som kommer

Vi har til dels store merforbruk innenfor flere tjenesteområder i 2024, og innsatsen for 2025 vil i første omgang handle om å få økonomisk kontroll på disse områdene.

Samtidig vil kommunedirektøren starte arbeidet med en konkret tiltaksliste på kort og lang sikt på i størrelsesorden 3-400 mill. kroner for å møte de store økonomiske kuttene i resten av økonomiplanperioden.

Tiltakspakken fremmes til politisk behandling i løpet av første halvår 2025. Her vil de store og krevende prioriteringene komme. Mange av de oppgavene vi gjør i dag skal vi slutte med eller gjøre på en annen måte.

Vi har robuste gode fagmiljøer, dyktige ledere og ansvarlige politikere. Vi har et solid disposisjonsfond, og vi er en kommune i vekst tett på Oslo. Vi har mange ressurssterke engasjerte innbyggere og et variert næringsliv.

Vi har alt som skal til for å møte den nye virkeligheten med stramme økonomiske rammer og store demografiske endringer på en god og ansvarlig måte.

Vi har ikke råd til alt lenger

Vi må

• sette et investeringstak på 900 mill. kroner per år
  • utrede nullalternativer – kan vi klare oss med det vi har?
  • bremse, redusere og prioritere – hva er godt nok?
  • redusere kommunens eiendomsmasse:
    • avhende/selge eiendom
    • effektivisere bruk av bygg
    • ikke bruke flere kvadratmeter enn vi trenger
    • gjøre nøkterne vurderinger: hva trenger vi egentlig?
  • velge modulbygg – vi har ikke råd til flere arkitekttegnede signalbygg
  • utsette rehabilitering av bygg
  • rive bygg vi ikke lenger trenger til kommunale formål

Prioriteringer

By- og tettstedutvikling

• Mange store arealplanoppgaver ligger foran oss de neste fire årene i og rundt regionbyen Ski og i Kolbotn.
  • Kommuneplanen rulleres og planlegging av nye utbyggingsområder på Skorhaugåsen, Ski øst og Fløysbonn nord skal gjennomføres.

Vann og avløp

• Tilstanden i Oslofjorden utvikler seg negativt.
  • Tilstanden i tilførselsbekkene til Gjersjøen krever tiltak.
  • Vi fortsetter å investere i fornyelse av vann- og avløpsnettet, og tilrettelegging for ny utbygging.
  • Gebyrene øker. Hovedårsaken er at vi må kjøpe vann fra Oslo (mens vi rehabiliterer Stangåsen vannverk) og økte lånekostnader til nødvendige investeringer. De økte gebyrene går kun til å dekke disse kostnadene (selvkostprinsippet.)

Helse og mestring

Vi tilrettelegger for at innbyggerne klarer seg selv, opplever tilhørighet, mestring, har arbeid og bolig.

• Vi utvikler og styrker hjemmebaserte tjenester.
  • Vi sørger for at innbyggere med store behov og behov som ingen andre kan ta ansvar for, blir prioritert for kommunale tjenester.
  • Vi videreutvikler forebyggende og aktivitetsfremmende tjenester som ingen andre enn kommunen kan gi.
  • Vi utvikler tjenester som kan hjelpe pårørende til å håndtere tunge omsorgsoppgaver over tid.

Hovedtiltak helse og mestring

Vi tilrettelegger for at innbyggerne er selvhjulpne, opplever tilhørighet, mestrer egne liv, har arbeid og bolig.

• Vi lager én vei inn til kommunens tjenester: Hva kan du og hva har du behov for?
  • Vi planlegger din boligreise.
  • Vi utvikler bemanningsløsninger for fremtiden.
  • Vi bruker KI og teknologi der vi kan.
  • NAV er vår rekrutteringspartner: Ungdommer får arbeidstrening og kvalifisering.
  • Alle kan bidra, og vi vil legge til rette for det.

Oppvekst og læring

• Vi må få kontroll på merforbruk i skoler og barnevern.
  • Vi realiserer nye løsninger som treffer: Home Start, FACT ung, oppsøkende ungdomsteam, flyktninghelseteam, felles velkomst og koordineringssenter for elever med minoritetsspråklige elever, og søknad om forsøk når det kommer til bekymringsfullt skolefravær
  • Vi gjennomfører korrigerende tiltak gjennom hele året for å holde budsjettrammer.
  • Vi reduserer, skyver og kutter investeringer slik at høye låneopptak ikke ødelegger tjenestetilbudet.

Andre krevende oppgaver

• Stortingsvalg 2025 er en stor og krevende oppgave for kommunen.
  • Krevende omstillingsprosesser vil utløse stort behov for administrative støttetjenester.
  • Trusselbildet i verden har skapt en ny virkelighet også for Nordre Follo
  • Vi skal bevare naturmangfoldet og redusere klimautslippene.

Politisk behandling

Økonomi- og handlingsplan skal nå til politisk behandling. Kommunestyret fatter endelig vedtak 11. desember 2024.

Sist endret: 22.10.2024