Har du fått SMS om at vannmåleren din skal byttes ut?

Nordre Follo kommune bytter ut alle manuelle vannmålere i kommunen med digitale. Hvis dette gjelder deg, får du SMS fra rørleggeren cirka en uke i forveien.
Person ser på mobiltelefonen sin

Foto: Nordre Follo kommune / Adobe Stock

Alle som får vann fra den kommunale vannforsyningen skal ha en vannmåler som måler vannforbruket til husstanden eller sameiet.

Med en digital vannmåler slipper du å lese av og sende inn vannmålerstanden en gang i året. Da skjer det automatisk.

Mange husstander i området som tidligere het Ski kommune (Ski, Langhus, Kråkstad, Skotbu, Siggerud) har fortsatt manuell vannmåler.

De fleste husstandene i området som tidligere het Oppegård kommune (Kolbotn, Greverud, Tårnåsen, Sofiemyr, Myrvoll, Svartskog) fikk digital vannmåler før kommunesammenslåingen i 2019, men noen gjenstår der også.

Ingen ekstra kostnad for deg

Vi har begynt jobben med å bytte ut de manuelle med digitale vannmålere, slik at alle vannabonnentene våre etter hvert kan få en månedlig regning for de kommunale avgiftene istedenfor fire ganger i året.

Det koster ikke noe ekstra for deg at vi bytter ut vannmåleren din.

Det er viktig at området der vannmåleren er montert er lett tilgjengelig når rørleggeren kommer.

Vannmåleren må være riktig montert og hovedstoppekranen din må fungere, slik at det blir enkelt for rørleggeren å effektivt skifte ut vannmåleren.

Husk å svare OK hvis tidspunktet passer

Du får SMS fra rørleggeren cirka en uke før vannmåleren din skal byttes. Vi ber om at du svarer OK på det foreslåtte tidspunktet, eller avtaler nytt tidspunkt med rørleggeren direkte på e-post eivind.hammer@assemblin.no.

SMSen fra rørleggeren kommer fra et langt og uvanlig nummer. Kommunen sender ikke med lenker i SMS. Du skal kun svare OK hvis det foreslåtte tidspunktet passer for deg.

Arbeidet vårt med å bytte ut vannmålere pågår frem til 15. november i år. Hvis du ikke får noen SMS i tiden frem til da om at vannmåleren din skal byttes, vil det skje i løpet av neste år.

Må jeg lese av vannmåleren i år?

Hvis du ikke får digital vannmåler i år må du lese av den manuelle vannmåleren din som vanlig til vinteren. Er dette aktuelt for deg vil du få en egen SMS eller et avlesningkort fra oss i forkant.

Har du ikke vannmåler? Da anbefaler vi at du kontakter en autorisert rørlegger som kan installere en for deg.

Les mer om vannmåler.

Sist endret: 15.10.2024