Har du for mye frukt eller bær i hagen til eget bruk?

Eller sliter du med å plukke all frukten din selv? Da kan du ta kontakt med frukttelefonen og få muligheten til å få hjelp og hjelpe andre samtidig.
Epler i epletre

Foto: Nordre Follo kommune

I Nordre Follo er det mange frukttrær og frukthager. På sensommeren og høsten ser vi ofte at frukt og bær faller ned og råtner bort i stedet for å bli høstet og brukt.

Vi ønsker å bidra til at frukten kommer til nytte. Derfor starter vi nå et epleplukkingsprosjekt. Prosjektet er et samarbeid mellom frivilligsentralene i Kolbotn og Ski, virksomhet klima og miljø i kommunen, skoler, barnehager og Ski Bygdekvinnelag.

Har du for mye frukt?

Privatpersoner som har for mye frukt i hagen til eget bruk eller sliter med å plukke selv kan ringe frukttelefonen på nummer 95 90 01 94.

Du kommer da i kontakt med Torhild Solem i bygdekvinnelaget og avtaler at eplene, plommene eller pærene dine blir plukket av elever fra ungdomsskolene eller voksne frivillige i kommunen.

De som plukker får med seg noe av frukten som takk for hjelpen. Hvor mye avtales i hvert enkelt tilfelle. Frukten de får med seg skal brukes på skolene, i barnehagene eller i kommunens omsorgsboliger og sykehus.

Hvis de frivillige får med seg veldig mye frukt, vil frivilligheten dele ut til folk som trenger mat i kommunen.

Vi vil hjelpe så mange vi kan med å plukke, men må ta et lite forbehold om at vi kanskje ikke klarer å hjelpe alle hvis vi får veldig mange henvendelser. I så fall vil vi gi beskjed og vurdere å utvide prosjektet til neste år.

Vil du plukke frukt for andre?

Hvis du vil stille som frivillig fruktplukker håper vi du tar kontakt med frivilligsentralen i Ski eller Kolbotn på e-post: frivilligsentralen.ski@nordrefollo.kommune.no eller frivilligsentralen.kolbotn@nordrefollo.kommune.no.

Sist endret: 29.08.2024