Skrivemåte på navn er vedtatt

Skal vi skrive det Bonnefjorden eller Bunnefjorden? Kartverket har gjort vedtak.

Kartverket har vedtatt skrivemåten på navnet til fjorden Bunnefjorden, som ligger nordvest i kommunen.

På vegne av Kartverket, kunngjør vi at den vedtatte skrivemåten er Bunnefjorden.

Klage på vedtaket

De som har rett til å ta opp saker om skrivemåten av stedsnavn kan klage på vedtaket.

Klagefristen er tre uker fra meldingen om vedtaket er kommet frem til mottaker. Hvis meldingen skjer med offentlig kunngjøring, starter klagefristen fra den dagen vedtaket blir kunngjort første gang.

Se også

De som har klagerett, har rett til å se saksdokumentene. Disse er arkivert hos Kartverket. Du kan søke om å utsette vedtaket til klagefristen er ute, eller til klagen er avgjort.

En eventuell klage skal sendes til Kartverket med kopi til kommunen. Du må begrunne klagen, og begrunnelsen må behandle alle navn eller navneledd som klagen gjelder.

Når man tar opp en klagesak, gjelder de samme saksbehandlingsreglene som for navnesaker ellers.

Hvis vedtaket blir opprettholdt, sender Kartverket saken videre til klagenemnda for stedsnavnsaker, som er oppnevnt av Kulturdepartementet.

Vedlegg

Sist endret: 27.08.2024