Inkluderende leksepraksis
Kort fortalt
- Høsten 2022 ble det bestemt at skoler i Nordre Follo skulle prøve ut leksefri og leksebevisst praksis.
- Skoler ser på ulike måter å gjøre lekser mer inkluderende for alle elever.
For å sikre god kvalitet på dette arbeidet, samarbeider skolene med Kjersti E. Lien Holte, førsteamanuensis ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold. Hun har betydelig forskererfaring innen dette fagområdet.
Skolene fikk selv velge om de ville være med på forsøket. I kommunen er det to barneskoler som har valgt å ikke gi lekser.
Disse skolene er
- Sofiemyr skole
- Vevelstadåsen skole
I tillegg deltar fem andre skoler med å prøve ut ulike tilnærminger til inkluderende leksepraksis.
Disse skolene er
- Fløysbonn ungdomsskole
- Langhus skole
- Kråkstad og Skotbu skoler
- Ski skole
- Østli skole
Det finnes flere grunner til at lærere gir lekser. Det kan være for å gi informasjon til foreldrene, vurdere elevenes ferdigheter, hjelpe elevene med å etablere gode arbeidsvaner, øve på ferdigheter med mer.
Skolene vil nå nøye vurdere sin nåværende praksis og reflektere over hvordan lekser fungerer etter hensikten for alle elever. Når skolene velger å endre sin tilnærming til lekser, kan det innebære at vi:
- finner andre metoder for å informere og engasjere foresatte på
- tilrettelegger bedre for mengdetrening på skolen
- gir elevene god støtte til utvikling av gode arbeidsvaner på skolen
- vurderer elevenes arbeid på skolen som en del av undervisningsprosessen
Alle de nevnte skolene jobber med å integrere arbeidet med inkluderende leksepraksis inn i deres pågående utviklingsarbeid på skolen. Derfor vil praksisen på skolene være ulik, alt etter hva skolen har som satsningsområder.
Kontaktinformasjon
Leder og koordinator for arbeidet: Linemor Bjørnstad
E-post: linemor.bjornstad@nordrefollo.kommune.no
Telefon: 45 84 72 07