Planer

Kort fortalt

I Nordre Follo jobber vi kontinuerlig med kompetanse- og kvalitetsutvikling og har planer for ulike områder.

Vi jobber blant annet med lese- og skriveutvikling, digitale ferdigheter og overganger fra barnehage til skole og SFO og overganger senere i skoleløpet.

Både innhold og metode skal være i tråd med prinsipper og verdier i LK 20. Disse skal støtte seg på nyere forsking på leseopplæring. Følgende prinsipper skal ligge til grunn:

  • En balansert lese- og skriveopplæring.
  • Skrive seg inn i lesingen.
  • Aktive og utforskende elever. 

Plan for den første lese- og skriveopplæringen i skolen (PDF)

Digitale verktøy har blitt en viktig del av både fritid og skolehverdagen. Læreplanene stiller krav til digitale ferdigheter som en av de grunnleggende ferdighetene. 

Kommunen har planer og gode rutiner som sikrer kompetanseheving på følgende områder:

  • Normal lese- og skriveutvikling.
  • Spesifikke lese- og skrivevansker/dysleksi.
  • Digitale hjelpemidler.

Dysleksiplan (PDF)

Kommunen jobber helsefremmende og forebyggende for gravide, barn og unge og deres familier. Vi legger vekt på tidlig innsats og koordinerte tjenester. 

Gjennom råd og veiledning skal vi fremme psykisk og fysisk helse og gode sosiale miljøer. Arbeidet skal også forebygge sykdom, skade, vold, overgrep og omsorgssvikt. 

Helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge (PDF)

Vårt mål er at alle elever skal få leseopplæring i tråd med læreplanen LK20 og nyere forsking. Planen legger til rette for å benytte forskningsbaserte kunnskap om leseopplæring. 

Leseplan 1. - 10. trinn (PDF)

Vi er opptatt av trygghet og forutsigbarhet ved alle overganger i et barns liv. Nordre Follo har en plan som gir retning for virksomhetenes arbeid med overganger. Planen beskriver overgangene:

  • hjem–barnehage
  • barnehage–skole/SFO
  • barneskole–ungdomsskole
  • ungdomsskole–videregående skole

Overganger i barnehage og skole (PDF)

Vårt mål er at alle elever i Nordre Follo skal ha godt bibliotektilbud. Ressurser, bibliotekfaglig og pedagogisk kompetanse er avgjørende i dette arbeidet.

For å sikre en god utvikling har vi en plan som viser mål og forankring av skolebibliotekene.  

Plan for skolebibliotek i Nordre Follo (PDF)

Vi er opptatt av kontinuerlig kompetanseutvikling og tilrettelegger for etter- og videreutdanning, og samarbeid med etablerte utdanningsinstitusjoner. I tillegg holder vi egne kurs, seminarer og konferanser. 

Kompetanseplan for Oppvekst og læring 2024-2025 (PDF)

Veilederen skal hjelpe lærere med å legge til rette for inkludering. Den skal også gi støtte til språkutvikling for flerspråklige elever. Tipsene kan brukes både i ordinær opplæring og i grupper med særskilt tilrettelagt opplæring. 

Veileder for forsterket opplæring i norsk og opplæring i klasserom med språklig mangfold (PDF)

Elever skal høre til og ha det trygt og godt på skolen så de opplever tilhørighet, utvikling og læring. For å få til dette må vi følge med, gripe inn og varsle.

Videre må vi undersøke og sette inn tiltak i tråd med lovverket og kommunens planer.  

Veileder for trygt og godt skolemiljø Nordre Follo (pdf)