Salg av tobakksvarer
Kort fortalt
- Tobakksregisteret
- Registreringsplikt
- Tilsyn
- Sanksjoner
- Tilsynsavgift
- Regelverk
Tobakkssalgsregisteret
For å selge tobakksvarer og tobakkssurrogater (for eksempel e-sigaretter) må du være registrert i Tobakkssalgsregisteret. Det er ikke lov å selge tobakksvarer eller tobakkssurrogater uten å være registrert.
Det er virksomheten som er juridisk ansvarlig for salgsstedet som er registreringspliktig. Hvis den juridiske enheten har flere salgssteder, må du registrere hvert enkelt salgssted.
Registreringsplikt
Registreringsplikten gjelder både faste utsalgssteder og midlertidig salg (inntil 30 dager). Du må registrere salgsstedet senest innen 14 dager før salget starter, slik at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.
Selve registreringen gjøres via Tobakkssalgsregisteret (Helsedirektoratet).
Ved salgsslutt må du slette salgsstedet i registeret.
Tilsyn
Kommunen fører tilsyn med registrerte steder som selger tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker. Hvert sted skal kontrolleres minst en gang per år. Tilsynet omfatter spesielt bestemmelsene om aldersgrenser og internkontroll.
Sanksjoner ved overtredelse av regelverket
Hvis virksomheten ikke overholder regelverket eller har mangelfull internkontroll, kan kommunen gi pålegg om å rette opp forholdene innen en gitt frist, eller eventuelt gi tvangsmulkt eller salgsforbud.
Tilsynsavgift
Salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater må betale en tilsynsavgift til kommunen. Avgiften for faste salgssteder er 5420 kroner i året. For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1450 kroner i året. Gebyret reguleres hvert år.
Lover og regler
Kontakt oss
Telefon: 02178 (kl. 08.30–15.00)
E-post: Gerd Monica Rønning