Salg av tobakksvarer

Kort fortalt

  • For å selge tobakksvarer og tobakkssurrogater (for eksempel e-sigaretter), må du være registrert i Tobakkssalgsregisteret.
  • Dette gjelder både for faste utsalgssteder og midlertidig salg (inntil 30 dager).
  • Du må registrere salgsstedet senest innen 14 dager før salget starter

Gebyrsatsene for alkohol og tobakksavgifter blir justert

De nye satsene for gebyr og avgifter trer i kraft 1. januar 2025. Se mer informasjon fra Helsedirektoratet (pdf)

For å selge tobakksvarer og tobakkssurrogater (for eksempel e-sigaretter) må du være registrert i Tobakkssalgsregisteret. Det er ikke lov å selge tobakksvarer eller tobakkssurrogater uten å være registrert. 

Registrer deg i Tobakkssalgsregisteret 

Det er virksomheten som er juridisk ansvarlig for salgsstedet som er registreringspliktig. Hvis den juridiske enheten har flere salgssteder, må du registrere hvert enkelt salgssted.

Registreringsplikten gjelder både for faste utsalgssteder og midlertidig salg (inntil 30 dager). Du må registrere salgsstedet senest innen 14 dager før salget starter, slik at kommunen kan planlegge og føre tilsyn.

Selve registreringen gjøres via Tobakkssalgsregisteret (Helsedirektoratet). Ved salgsslutt må du slette salgsstedet i registeret. 

Kommunen fører tilsyn med registrerte steder som selger tobakksvarer og tobakkssurrogater til forbruker.

Hvert sted skal kontrolleres minst en gang per år. Tilsynet omfatter spesielt bestemmelsene om aldersgrenser og internkontroll.

Hvis virksomheten ikke overholder regelverket eller har mangelfull internkontroll, kan kommunen gi pålegg om å rette opp forholdene innen en gitt frist, eller eventuelt gi tvangsmulkt eller salgsforbud.

Salgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater må betale en tilsynsavgift til kommunen.

Avgiften for faste salgssteder er 5720 kroner i året. For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1530 kroner i året. Gebyret reguleres hvert år.

Næring og arbeidsliv

Telefon: 02178 (kl. 08.30–15.00)