Nærmiljø, kultur, fritid og idrett
Hovedretninger
- Tidlig innsats og forebygging – sikre tidlig støtte til sårbare barn, unge og voksne for å redusere behovet for omfattende tjenester senere
- Oppgavedeling og samarbeid – utforske hvordan frivillige, private og arbeidsinkluderende tiltak kan bidra til mer bærekraftige løsninger, inkludert vurdere ulike insentiver for oppgavedeling
- Tilpasse endret behov – prioritere innsats som gir størst verdi for innbyggere og lokalsamfunn, samtidig som tjenestetilbud justeres der andre aktører kan ta en større rolle
- Bærekraftige støtteordninger – sikre at kommunale tilskudd stimulerer til aktivitet og medansvar, og justere ordningene i tråd med tilgjengelige ressurser og dokumentert effekt
Tydeligere oppgavedeling mellom kommunen, frivilligheten og private
Den økonomiske situasjonen krever en omstilling av nærmiljø-, kultur-, fritids- og idrettstilbudene for å sikre bærekraftige løsninger og videreføring av sentrale tilbud.
Dette innebærer en tydeligere oppgavedeling mellom kommunen, frivilligheten og private aktører. Vi reduserer vårt driftsansvar og legge til rette for mer selvstyrte løsninger.
Samarbeid med idrettslag og private aktører vil bidra til å opprettholde viktige tilbud samtidig som vi frigjør økonomiske og administrative ressurser.
Vi må også vurdere å redusere og avvikle tjenester som ikke er våre kjerneoppgaver, og legge til rette for alternative løsninger som kan gi like gode resultater.
For å utnytte ressursene bedre vil det være sentralt å samlokalisere tjenester og bruke byggene våre så effektivt som mulig. Dette innebærer blant annet å redusere eksterne leiekostnader og prioritere ressursene der de gir størst effekt for innbyggerne våre.
Vi vurderer også å redusere enkelte fritidstilbud og justere kulturtilbud for å sikre økonomisk bærekraft. Det er viktig at vi samtidig tar hensyn til sosial rettferdighet og lovpålagte begrensninger.
Anbefalte tiltak
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Legge ned kommunal drift av fritidsklubbene på Kråkstad og Siggerud(1) | 0,6 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
| Nordre Follo gatekunst avvikles, eller får annen finansiering | 0,55 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
1) Legge ned kommunal drift av fritidsklubbene på Kråkstad og Siggerud. Tiltaket er reduserte lønnsutgifter. Nedleggelse av kommunal drift åpner for at andre aktører kan drifte tilbud for unge i samme lokaler.
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Flytte kulturskolens dansetilbud fra leide til kommunalt eide lokaler(1) | 0 | 1,25 | 1,25 | 1,25 |
| Flytte kulturskolens aktivitet i Kontra flyttes til Ski skole(2) | 0 | 0,3 | 3,9 | 3,9 |
1) Flytte kulturskolens dansetilbud fra leide til kommunalt eide lokaler. Kulturskolen leier to danselokaler i dag. Eventuelle investeringskostnader er ikke medberegnet.
2) Kulturskolens aktivitet i Kontra flyttes til Ski skole. Tiltaket henger sammen med evt. avhending av Kontra og sees i sammenheng med bruk av lokaler i skolekvartalet.
Innsparingen gjelder driftskostnader ved reduksjon av estimert vedlikeholdsetterslep og FDV-kostnader. Eventuelle investeringskostnader i nytt bygg er ikke medberegnet.
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Avvikle eller overføre drift av Kolben kino til private | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
| Slutte å organisere og betale inn til TV-aksjonen | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Private aktører overtar drift og ansvar for idrettshaller mot driftstilskudd(1) | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
| Private aktører overtar drift og ansvar for Ski ishall mot driftstilskudd(1) | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Private aktører overtar drift og ansvar for Ski turnhall mot driftstilskudd(1) | 0,35 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
| Legge naturis på isflaten i Ski idrettspark (2) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
| Avvikle undervarme på kunstgressbaner(3) | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
| Ha publikumsbad i ett basseng(4) | 1 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
| Ta betalt for renhold etter arrangementer i formålsbygg (idrett) | 0,15 | 0,15 | 0,15 | 0,15 |
| Ta betalt for renholdsartikler ved utleie | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
| Overføre utendørs idrettsanlegg til idretten(5) | 0 | 1 | 1 | 1 |
1) Vi undersøker muligheten for at private aktører (eller idrettslag) overtar drift av og ansvar for idrettshaller. Vi legger inn driftstilskudd for de som skal drifte, på samme måte som med Skihallen.
2) Avvikle isflaten som kunstis og drifte som naturis når værforholdene tilsier det.
3) Vi drifter kunstgressbanene med brøyting og børsting. Baner som har gummigranulat, vil være hardere å spille på om vinteren. Dette gjelder en kunstgressbane i Ski, banene på Østre Greverud, Sofiemyr og Tømtebanen.
4) Publikumsbad i ett basseng. Innebærer åpent publikumsbad enten på Sofiemyr bad eller Langhus bad.
5) Vi undersøker muligheten for at idrettslag overtar drift av og ansvar for utendørs idrettsanlegg.
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Redusere tilskudd til NF Kirkelige Fellesråd (på linje med kommunale virksomheter) | 0,4 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
| Overføre BUA til frivillige (1) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
| Redusere flagging på nasjonale flaggdager og avhende strøkslekeplasser og løkker (2) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
1) BUA på Langhus er helt frivillig drevet. Vi ser på å få andre aktører til å håndtere også BUA på Ski og Kolbotn.
2) Overføre eierskap og drift av strøkslekeplasser og løkker til grendelag og velforeninger.
Muligheter
Flere kommuner har gode erfaringer med at frivillige, næringsliv og private aktører tar en større rolle i drift av nærmiljø-, kultur-, fritids- og idrettstilbud.
Økt samarbeid kan føre til innovasjon, mer målrettede tilbud og større lokalt eierskap. Samtidig kan vi redusere kostnader og opprettholde andre tilbud.
Usikkerheter
Det er vanskelig å finne frivillige og private aktører som både ønsker og har nok kapasitet, kompetanse og ressurser til å overta driften av tilbudene.
Vi må også legge til rette for en god overgangsfase med tydelige forventninger, avtaler og oppfølging, for å sikre stabilitet og kvalitet i tjenestene.
Anbefalt sum
Anbefalt 2026: 6,9 mill. kr
Anbefalt 2028: 16 mill. kr
Andre tiltak som er vurdert
Vi har vurdert muligheten for å
- drifte Kulturskolen som et selvfinansierende tilbud. Vi mener det for dyrt for elevene å delta, det vil frata mange muligheten til benytte tilbudet. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
- avvikle UNG fritid, eller overføre fritidsklubbaktivitet til private/frivillige. Vi mener det vil gi for store negative konsekvenser for barn og unge. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
- innføre brukerbetaling i idrettshaller for barn og unge. Vi mener dette får for store negative konsekvenser for barn og unge fordi det vil medføre at noen ikke vil få mulighet til å delta på idrettsaktiviteter. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
- organisere fritidsklubbene sammen med skolene, med rektor som leder for fritidsklubben. Vi mener at fritidsklubbene som er fysisk plassert i/ved skolebygg har god ressursbruk på tvers i dag, og at det er en risiko for at klubbene mister sin egenart ved en organisering sammen med skoler. Det vil bli en tilleggsoppgave som blir vanskelig å håndtere. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
- redusere lys i lysløypene. Fordi det byttes til LED og bevegelsessensorer i nye lysløyper gir det små besparelse av å redusere tiden lyset står på. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
- avslutte stønad til idrettsrådet. Vi mener at Idrettsrådet er en nyttig støttespiller og samarbeidspartner i en tid hvor vi planlegger å samarbeide tettere med idretten. Derfor anbefaler vi ikke tiltaket.
Tall i millioner:
| Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Kulturskole driftes som selvfinansiert tilbud | 0 | 18,9 | 18,9 | 18,9 |
| Avvikle UNG Fritid | 7 | 15 | 15 | 15 |
| Innføre brukerbetaling på idrettshaller for barn og unge | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Fritidsklubber organiseres til skolene | 0,4 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
| Redusert tid med lys i lysløyper | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
| Avslutte stønad til idrettsrådet | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Hva handler dette om?
Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.
For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.
Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.
Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.
Sist endret: 26.05.2025