Klage på vedtak

Kort fortalt

  • Her finner du informasjon om hvilke vedtak du kan klage på, når du kan klage og hvordan du går frem.

Hvilke vedtak kan du klage på?

Du kan klage på enkeltvedtak, for eksempel:

  • byggetillatelser eller avslag
  • vedtak om avvisning av søknad
  • deling eller seksjonering
  • reguleringsplan
  • refusjon av utgifter til opparbeidelse av vei
  • pålegg om retting eller opphør av bruk
  • sikring og istandsetting av byggverk og installasjoner
  • sikring av byggeplass
  • stenging av løfteinnretning
  • pålegg om opprydding av tomt
  • godkjenning av avkjørsel
  • vedtak om adressering
  • andre forvaltningsvedtak

 

Når kan du klage?

Fristen for å klage er tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må være postlagt før fristen går ut.     

Har du ikke mottatt vedtaket, er fristen tre uker fra du ble kjent med vedtaket eller burde ha skaffet deg kjennskap om vedtaket.

For planvedtak som blir offentlig kunngjort, må du klage senest tre uker etter kunngjøringsdagen.

Hvis du klager for sent, kan vi se bort fra klagen. Du kan søke om å få forlenget fristen. I så fall må du oppgi årsaken til at du ønsker å forlenge fristen.

 

Hvem kan klage?

For at vi skal behandle klagen din, må du være part i saken eller ha rettslig klageinteresse.

  • For at du skal være part i saken, må vedtaket rette seg mot deg, eller direkte gjelde deg.
  • For at du skal ha rettslig klageinteresse, må du ha en tilknytning til saken. Du kan også ha en rettslig klageinteresse om du har en viss tilknytning til saken. Dette gjelder naboer, gjenboere, beboere i nærområdet, velforeninger og interesseorganisasjoner hvor saken berører eiendommen fysisk (sol, luft, lys og skolevei) eller økonomisk (konkurranseforhold og verdiforringelse). Om du har rettslig klageinteresse, vurderer vi i hvert enkelt tilfelle.

 

Slik klager du

Klagen må være skriftlig og leveres til oss som et vanlig brev eller e-post. For å behandle klagen, trenger vi at du gjør følgende:

  • Skriv at det er en klage.
  • Skriv hvilket vedtak du klager på, for eksempel saksnummer eller navnet på saken det gjelder.
  • Skriv hvilket forhold du har til saken, for eksempel at du er nabo eller næringsdrivende i området.
  • Begrunn hvorfor du klager, og skriv tydelig hvordan du ønsker vedtaket endret.  

Hvis du har ny informasjon som ikke er omtalt i saken, er det viktig at du sender inn den. Klagen må være underskrevet av deg eller din fullmektig, for eksempel en advokat.  

Hvis du ønsker at gjennomføringen av tiltaket skal stoppes til klagen er avgjort, må du legge ved en egen begrunnelse for dette (utsatt iverksetting av vedtak).

 

Hvor sender du klagen?

Send klagen på e-post til: postmottak@nordrefollo.kommune.no  

eller per post til:

Nordre Follo kommune Byggesak Postboks 3010 1402 Ski

 

Saksbehandlingstid

Vi skal behandle alle klager uten ugrunnet opphold, og klager på vedtak i byggesaker innen 8 uker. Vi vil gi en tilbakemelding om forventet klagebehandlingstid i hver enkelt sak.

Klagen sendes til byggesaksavdelingen. Hvis byggesaksavdelingen ikke tar klagen til følge, vil den bli oversendt til politisk behandling. Hvis politikerne i kommunen heller ikke tar klagen til følge, vil den bli oversendt til Statsforvalteren som klageinstans for endelig avgjørelse.  

 

Saksdokumenter og veiledning

Saksdokumenter finner du i kommunens innsynsløsning.

 

Saksomkostninger og erstatning

I noen tilfeller kan du ha krav på å få dekket saksomkostninger dersom klagen blir tatt til følge. Dette blir det gitt mer informasjon om i saksbehandlingen.

 

Kontaktinformasjon