Bli med på koronadugnad via mobil-app

Kort fortalt

  • Vi trenger frivillige som blant annet kan levere dagligvarer på døren til de som ikke kan gå ut. 
  • Med Nyby-appen kan vi koble de som har behov for hjelp med de som er friske og ønsker å hjelpe. 
  • Kommunen hjelper deg med tilgang til PC og Internett for å gjøre nødvendige oppgaver.

Slik kommer du i gang med Nyby

  1. Send inn denne denne taushetserklæringen
  2. Last ned appen Nyby på din smarttelefon eller et nettbrett, appen er gratis
  3. Registrer en bruker med fornavn, etternavn og telefonnummer
  4. Velg mellom å legge inn ønskede tjenester eller å yte tjenester  

Les mer om hvordan du bruker Nyby-appen

Innbygger Nordre Follo

Alle kan melde seg inn i gruppen «Be om hjelp fra frivillige i Nordre Follo». Denne gruppen kan du legge inn forespørsel – be om hjelp til noe (eks handling, ærend).   

Frivillige i Nordre Follo

For å bli tatt opp som medlem i denne gruppen må du bli godkjent av Frivilligsentralen. De ringer og tar en prat med deg, og du må signere en taushetserklæring. Når du er godkjent, kan du ta på deg oppdrag som innbyggere legger inn. Når en innbygger og en frivillig er enige om et oppdrag, klikker de på «lag avtale», og det blir synlig i appen at oppdraget er løst. Alle oppdrag og avtaler må være i tråd med anbefalingene fra Folkehelseinstituttet.    

Slik gjennomfører du et oppdrag 

Det er viktig at ingen frivillige går inn i hus og leiligheter eller har direkte fysisk kontakt med personer som er i hjemmeisolering eller hjemmekarantene. Frivillige skal heller ikke motta penger eller ta imot retur av noe slag. Den som henter og leverer varene hos innbygger i karantene eller isolasjon, ringer på eller gir et signal om at varene er på plass. Sett varene utenfor døren og gå igjen. Bruk engangshansker som du vrenger av og kaster i en søppeldunk med en gang. Det er svært viktig å unngå fysiske møter mellom de som trenger hjelp og frivillige som hjelper.   

Kaste søppel, annet avfall, pant og esker? 

Hvis noen har problemer med søppel og avfallshåndtering, skal frivillige eller innbyggeren selv formidle dette til kommunen. Dette er ikke oppdrag som frivillige skal løse.  

Hva gjør du med betaling når du handler for andre? 

Mottakeren betaler med Vipps til den som handler. Vi vil også sjekke ut alternative løsninger for betaling. 

Kontakt oss

Frivilligkoordinator Gunn Elise Saltveit 
Telefon 99 04 78 78  

Enkeltfrivillige kan kontakte frivilligsentralene.
De har åpent mandag-fredag kl. 08.30– 15.00. 

Tilgang til PC og Internett

Trenger du tilgang til PC/nett for å gjøre nødvendige oppgaver. Da kan du koble deg på PC/internett i Rådhusteatrets foaje eller biblioteket i Kolben, begge steder kl. 10.00-14.00. I Kolben må du gjøre avtale på forhånd.

Ta kontakt på telefon 66 81 50 50 eller via kolbenbib@nordrefollo.kommune.no.  

Her finner du trådløst nett

Har du PC eller nettbrett, man mangler tilgang til Internett? Da kan koble deg på trådløst nett utenfor barnehager, barne- og ungomdsskoler og kommunale bygg som Sofiemyrveien 8 m.fl. I tillegg er det antenner med god utendørs dekning i Vestråt parken ved Waldermarhøy i Ski, i idrettsparken ved klubbhuset samt ved Alliansehallen. Navnet på det trådløse nettet er nfkommune-gjest.

Mobilt, oppsøkende tilbud

Hvis du ikke har mulighet til å komme til et kommunalt bygg med publikums PC eller et område med trådløst internet kan du få hjelp fra frivillige. De kan komme hjem til deg med bærbart datautstyr slik at du får gjort nødvendige oppgaver på nettet, f.eks. betalt regninger. 

Kontakt oss

  • Telefon 66 81 50 90 /97 65 31 31 (Oppegård)
  • Telefon 99 21 68 23 (Ski) 

Du treffer oss alle hverdager kl. 08.30-15.00.
(Onsdag før skjærtorsdag stenger vi kl. 12.00)

For hjelp utenom åpningstiden, kan du kontakte oss på telefon 90 51 87 48.